Er zijn weer eens documenten gelekt bij Google. En ditmaal zelfs documenten die meer inzicht geven in het algoritme van Google. Nationaal en internationaal pakken SEO-specialisten de popcorn ๐ฟ erbij.
Niet zo gek, want dit is echt groots!
Ik geef je in dit artikel 10 opvallende zaken waar jij als website-eigenaar of SEO-specialist concreet iets mee kunt.
๐๐ผ๐ผ๐ด๐น๐ฒ ๐ฆ๐ฒ๐ฎ๐ฟ๐ฐ๐ตโ๐ ๐๐ผ๐ป๐๐ฒ๐ป๐ ๐ช๐ฎ๐ฟ๐ฒ๐ต๐ผ๐๐๐ฒ ๐๐ฃ๐
Interne documentatie van Google’s Content Warehouse API is dus gelekt. Het blijkt dat Google’s interne microservices sterk lijken op wat Google Cloud Platform aanbiedt.
Per ongeluk is de interne documentatie openbaar gemaakt en Michael King analyseerde het alvast voor ons!
๐ฟ ๐๐ผ๐ผ๐ด๐น๐ฒ’๐ ๐ด๐ฒ๐น๐ฒ๐ธ๐๐ฒ ๐ฟ๐ฎ๐ป๐ธ๐ถ๐ป๐ด ๐ณ๐ฎ๐ฐ๐๐ผ๐ฟ๐
In de API docs zijn enorm veel functies/elementen te vinden die je als ranking factoren kunt bestempelen. Het is wel goed om te weten dat dit zeker niet voor alle elementen geldt en bovendien is er ook geen weging te vinden over hoe belangrijk een bepaald element is.
In totaal gaat het om 2.596 modules met 14.014 bijbehorende attributen.
๐ข๐ฝ๐๐ฎ๐น๐น๐ฒ๐ป๐ฑ๐ฒ ๐๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ฆ๐๐ข-๐๐ฝ๐ฒ๐ฐ๐ถ๐ฎ๐น๐ถ๐๐๐ฒ๐ป
๐ญ. ๐๐๐๐๐๐๐๐ฅ๐๐ ๐๐ก ๐ฅ๐๐ก๐๐ฆ๐๐๐๐๐๐๐ก๐:
NavBoost en Glue systemen gebruiken kliksignalen om zoekresultaten te verbeteren of te verlagen. Dit bevestigt dat Google klikgedrag en post-klik gedrag gebruikt in zijn algoritmes, ondanks openbare uitspraken die het tegendeel beweren.
๐ก ๐๐ถ๐ด: ๐ง๐ฐ๐ค๐ถ๐ด ๐ฆฬ๐ค๐ฉ๐ต ๐ฐ๐ฑ ๐ฉ๐ฐ๐ฐ๐จ๐ธ๐ข๐ข๐ณ๐ฅ๐ช๐จ๐ฆ, ๐ฃ๐ฐ๐ฆ๐ช๐ฆ๐ฏ๐ฅ๐ฆ ๐ช๐ฏ๐ฉ๐ฐ๐ถ๐ฅ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐จ๐ฆ๐ฃ๐ณ๐ถ๐ช๐ฌ๐ฆ๐ณ๐ด ๐ญ๐ข๐ฏ๐จ๐ฆ๐ณ ๐ฐ๐ฑ ๐ฅ๐ฆ ๐ฑ๐ข๐จ๐ช๐ฏ๐ข ๐ฉ๐ฐ๐ถ๐ฅ๐ต.
๐ฎ. ๐๐ข๐ ๐๐๐ก๐๐จ๐ง๐ข๐ฅ๐๐ง๐๐๐ง
Google heeft een feature genaamd “siteAuthority” die lijkt op het concept van domeinautoriteit. Dit is een belangrijke factor in het rangschikkingssysteem en suggereert dat Google site-brede autoriteitsmetingen gebruikt, ondanks eerdere beweringen dat dit niet het geval is.
๐ก ๐๐ถ๐ด: ๐๐๐-๐ด๐ฑ๐ฆ๐ค๐ช๐ข๐ญ๐ช๐ด๐ต๐ฆ๐ฏ ๐ฎ๐ฐ๐ฆ๐ต๐ฆ๐ฏ ๐ฃ๐ญ๐ช๐ซ๐ท๐ฆ๐ฏ ๐ง๐ฐ๐ค๐ถ๐ด๐ด๐ฆ๐ฏ ๐ฐ๐ฑ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฐ๐ฑ๐ฃ๐ฐ๐ถ๐ธ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ด๐ต๐ฆ๐ณ๐ฌ๐ฆ, ๐ฃ๐ฆ๐ต๐ณ๐ฐ๐ถ๐ธ๐ฃ๐ข๐ณ๐ฆ ๐ฆ๐ฏ ๐ข๐ถ๐ต๐ฐ๐ณ๐ช๐ต๐ข๐ช๐ณ๐ฆ ๐ธ๐ฆ๐ฃ๐ด๐ช๐ต๐ฆ๐ด โก๏ธ ๐ก๐๐ฃ๐ ๐๐ช๐๐ก๐๐๐ฃ๐ ๐
๐ฏ. ๐๐๐ ๐ข๐ง๐๐ ๐ฉ๐๐ก ๐๐ก๐๐ข๐จ๐๐
Er zijn verschillende demotie-algoritmes te zien. Denk aan: Anchor mismatch, slechte reviews, mismatch in locatie, slechte gebruikers ervaring en Exact Match Domains Demotion. Met demotie wordt hier ‘verlaging’ bedoeld. Dus lagere rangschikking van je pagina.
๐ก ๐๐ถ๐ด: ๐ธ๐ฆ๐ฆ๐ด ๐ซ๐ฆ ๐ฆ๐ณ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ฃ๐ฆ๐ธ๐ถ๐ด๐ต ๐ฅ๐ข๐ต ๐ฆ๐ณ ๐ฅ๐ถ๐ด ๐ฐ๐ฐ๐ฌ ‘๐ฏ๐ฆ๐จ๐ข๐ต๐ช๐ฆ๐ท๐ฆ’ ๐ณ๐ข๐ฏ๐ฌ๐ช๐ฏ๐จ ๐ง๐ข๐ค๐ต๐ฐ๐ณ๐ด ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ.
๐ฐ. ๐๐จ๐ง๐๐จ๐ฅ๐ฆ๐๐๐๐ฃ ๐๐๐ฆ ๐๐๐๐ง๐ข๐ฅ
Google slaat expliciet de auteurs van documenten op en probeert te bepalen of een entiteit op de pagina ook de auteur is.
๐ก ๐๐ถ๐ด: ๐ฅ๐ช๐ต ๐ญ๐ข๐ข๐ต ๐ป๐ช๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ข๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ฃ๐ฃ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ฆ๐ค๐ฉ๐ต๐ฆ ๐ข๐ถ๐ต๐ฆ๐ถ๐ณ๐ด ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ฆ๐น๐ฑ๐ฆ๐ณ๐ต๐ช๐ด๐ฆ ๐ท๐ข๐ฏ ๐จ๐ณ๐ฐ๐ฐ๐ต ๐ฃ๐ฆ๐ญ๐ข๐ฏ๐จ ๐ช๐ด. ๐๐ฆ๐ต ๐ช๐ด ๐ฃ๐ฆ๐ญ๐ข๐ฏ๐จ๐ณ๐ช๐ซ๐ฌ ๐ฐ๐ฎ ๐ต๐ฆ ๐ช๐ฏ๐ท๐ฆ๐ด๐ต๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ ๐ช๐ฏ ๐ฆ๐ณ๐ฌ๐ฆ๐ฏ๐ฅ๐ฆ ๐ข๐ถ๐ต๐ฆ๐ถ๐ณ๐ด ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐น๐ฑ๐ฆ๐ณ๐ต๐ด.
5. BELANG VAN VERSHEID EN DATACONSISTENTIE
Google hecht veel waarde aan verse inhoud en gebruikt verschillende datums (bylineDate, syntacticDate, semanticDate) om de actualiteit van een pagina te bepalen.
๐ก Dus SEO-specialisten moeten ervoor zorgen dat de datums consistent zijn en correct worden weergegeven in de content, metadata en XML-sitemaps.
๐ฒ. ๐๐ก๐ง๐๐ฅ๐ก๐ ๐๐๐ก๐๐ช๐๐๐ฅ๐๐๐ฅ๐๐ก๐
Binnen veel van de anchor-gerelateerde modules blijkt dat sommige interne links niet worden meegerekend in de ranking.
๐ก Dus: geeft het belang weer van kwalitatieve interne links en toont aan dat niet elke interne link evenveel gewicht draagt. Focus op relevante en waardevolle interne links.
๐ณ. ๐ข๐ฅ๐๐๐๐ก๐๐๐๐ง๐๐๐ง ๐ฉ๐๐ก ๐๐ข๐ฅ๐ง๐ ๐๐ก๐๐ข๐จ๐
Korte inhoud wordt specifiek beoordeeld op originaliteit. Dit betekent dat niet alle korte inhoud per definitie “thin” is.
๐ก Dus: het maken van originele, korte inhoud kan dus waardevol zijn, mits deze uniek en relevant is.
๐ด. ๐๐๐ง๐ ๐จ๐๐ง ๐๐๐ฅ๐ข๐ ๐ ๐ช๐ข๐ฅ๐๐ง ๐๐๐๐ฅ๐จ๐๐๐ง ๐ฉ๐ข๐ข๐ฅ ๐ฅ๐๐ก๐๐๐ก๐
Er zijn modules die gegevens van Chrome gebruiken voor pagina-kwaliteitsscores en het maken van sitelinks.
๐ก Dus: dit suggereert dat gebruikersgedrag via Chrome bijdraagt aan hoe Google paginaโs beoordeelt. Zorg dus voor een positieve gebruikerservaring. Maar dat deed je vast al ๐
๐ต. ๐๐๐๐๐ก๐ ๐ฉ๐๐ก ๐๐ข๐ก๐ง-๐๐ฅ๐ข๐ข๐ง๐ง๐ ๐๐ก ๐ง๐๐๐ฆ๐ง ๐๐ก ๐๐๐ก๐๐ฆ
Google houdt rekening met de gemiddelde gewogen lettergrootte. Dit betekent dat het benadrukken van belangrijke termen en anchor teksten met grotere lettertypen een positief effect kunnen hebben.
๐ก Dus: gebruik op een strategisch manier lettergroottes voor belangrijke woorden en links.
๐ญ๐ฌ. ๐๐๐๐ฅ๐จ๐๐ ๐ฉ๐๐ก ๐๐๐ง๐ ๐๐๐ ๐๐ข๐ ๐๐๐ก๐ฅ๐๐๐๐ฆ๐ง๐ฅ๐๐ง๐๐
Google slaat registratiedata van domeinen op, wat waarschijnlijk wordt gebruikt om nieuwe content in een “sandbox” te plaatsen, vooral als het domein recent van eigenaar is veranderd.
๐ก Dus, dit laat zien dat Google wel degelijk iets van een ‘Sandbox’ heeft. Kijk er niet raar van op dat je nieuw geregistreerde domein de eerste maanden dus niet of nauwelijks iets doet in de zoekresultaten.
De hele lijst met elementen kun je HIER DOWNLOADEN >