Zit je dan met je goede gedrag.

Heb je veel geld geïnvesteerd in een gave website, je schrijft af en toe een blogartikel en bent er zeker van dat die bezoekers hun weg naar je website wel weten te vinden.

Tijd om achterover te leunen en laat die bezoekers maar komen.

Je wacht…

En wacht…

Maar ze komen niet. Althans…niet in de aantallen die jij verwachtte.

In dit artikel lees je 5 redenen waardoor dit kan en hoe je dit oplost.

En het mooie is: je hebt er geen technische of SEO kennis voor nodig.

1.) Slecht of geen zoekwoorden onderzoek

Stel je bent een bakker uit Arnhem met een nieuwe website en als beroep heb je ‘brood bakken’. Als bakker kan je dan denken dat het zinvol is om hoog in Google te komen met de zoekterm brood kopen.

Toch is dat helemaal niet zo handig.

Ga maar na: hoe groot is de kans dat deze bakker op deze competitieve zoekwoorden hoog in Google gaat komen?

Niet heel groot inderdaad.

Dan is het dus zonde van je tijd en geld om hier veel energie in te steken.

Daarbij komt ook nog eens het feit dat de kans wel heel klein is dat iemand die hierop zoekt, uiteindelijk ook daadwerkelijk brood bij deze bakkerij koopt of bestelt.

Wat is dan wel verstandig?

waarom rank ik niet in google

Voor de bakker is het een goed idee om zich te richten op zoekwoorden waar minder volume op zit, maar wel relevanter is en ook nog eens minder concurrentie.

Zoekwoorden met een laag volume noemen we in SEO vaktermen ook wel longtail zoekwoorden. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld: Goedkope bakker in Arnhem.

Hier wordt maandelijks zeker minder op gezocht dan brood kopen, maar is wel veel relevanter en tevens makkelijker om hoger in Google te scoren.

Mijn advies is dus dat je een goed zoekwoordenonderzoek moet doen, alvorens je begint met het schrijven van content voor je website. Staar je hierbij niet blind op zoekvolume, maar denk aan het feit dat op lagere zoekvolumes vaak ook minder concurrentie zit.

2.) Te weinig (of slechte) content

Als ik de 5 punten in de volgorde van belangrijkheid had moeten zetten, was dit absoluut nummer één geweest. En dit is ook het punt dat door veel ondernemers en websites vergeten of niet gedaan wordt.

En hier laat écht iedereen kansen liggen. Ook ik.

Ga maar na. Hoe minder content je hebt, des te minder kans je hebt om op bepaalde keywords te scoren. Wil je goed gevonden worden op tweedehands auto’s verkopen maar heb je hier geen aparte content/pagina over, dan wordt het haast onmogelijk hierop te scoren.

Daarnaast houdt Google ook van verse content. Het ziet dat je website in beweging is en relevant.

Maar let op.

Het werkt niet als je niet goed voor kwalitatieve content. ‘Thin content‘ is niet de manier om je website up to date en relevant te houden. In 90% van de gevallen gaat kwaliteit nog altijd boven kwantiteit.

Zonder al te technisch te willen worden: thin content (ook wel dunne / magere / lage kwaliteit content genoemd) zorgt ervoor dat de totale linkwaarde van je website wordt verspreid over ook die pagina’s, en hiermee blijft er dus minder waarde over voor de pagina’s waarop je echt het verschil wilt maken.

Steek dus liever tijd en energie in een blogpost van 800 woorden, dan 4 korte updates van 200 woorden.

Belangrijkste punt wat ik je mee wil geven: publiceer regelmatig nieuwe kwalitatieve content. Als je hier een routine van kunt maken (al is het maar één artikel per 2 weken), dan zul je zien dat je online zichtbaarheid in Google écht stijgt.

En ja…ook ik moet vaker bloggen.

3.) Geen interne links

Zijn de links naar andere pagina’s of blogs op mijn website je al opgevallen?

Nee?

Scroll maar eens naar boven en je zult zien dat ik af en toe een relevante interne link plaats.

Dat doe ik natuurlijk niet zomaar.

Google gebruikt namelijk interne links om nieuwe content te ontdekken. Interne links zorgen tevens voor het door sijpelen van linkwaarde door je gehele website.

Een voorbeeld:

Stel je hebt een artikel over speltbrood bakken. Vanuit andere pagina’s op je website link je hier nog helemaal niet naar toe. Besluit je dit wel te doen, dan sluis je extra eigen linkwaarde (pagerank) door naar die pagina over speltbrood bakken. En hoe meer interne links er naar een pagina gaan, des te hoger zal Google deze pagina waarderen. Je kan een interne link immers zien als een aanbeveling voor de gelinkte pagina. Google zal hem dus belangrijker maken.

Dit is wat Google zegt over interne links:

Google must constantly search for new pages and add them to its list of known pages. Some pages are known because Google has already crawled them before. Other pages are discovered when Google follows a link from a known page to a new page.

Een ander groot voordeel…

…wanneer je interne links relevant zijn en wat toevoegen aan de gebruikerservaring van de bezoeker, zal deze bezoeker een reis door je website maken.

Opnieuw een positief signaal voor Google.

De bezoeker blijft immers langer op je site (time on site). En ‘tijd op je website’ is volgens de kenners en onderzoek nog altijd een grote rankingfactor (nr.2 in onderstaande afbeelding van Semrush).

google algoritme-onderzoek

4.) Geen of weinig promotie

Allright…

Goed zoekwoorden onderzoek ✓
Kwalitatieve content ✓
Goed gebruik van interne links ✓

Laat die bezoekers maar komen!

bidden om bezoekers google werkt niet

Hm, die vlieger gaat in veel gevallen niet op.

Je hoopt dat Google je pagina/artikel op pikt, en als een ware machine die bezoekers door stuurt, maar de praktijk is helaas weerbarstiger.

Wil je echt het verschil maken, dan moet je je content ook promoten.

Content promoten is geen rocket science.

Het kost wél tijd. En het is ook niet per se het meest leuke om te doen.

En dat is meteen ook de reden dat weinig mensen dit nog écht consequent doen: het kost tijd en is niet leuk.

Hier ligt meteen een kans, want als jouw concurrenten dit niet doen, en jij wel, heb je meteen een advantage te pakken.

Oke, hoe promoot je dan je content?

  1. Verzend je content naar je e-maillijst
  2. Deel je artikel op social media (Facebook, Instagram, LinkedIn etc.)
  3. Benader personen die je in je artikel hebt gebruikt (en vertel dat je ze genoemd hebt)
  4. Deel je artikel in een Facebookgroep
  5. Promoot je artikel via Facebook Ads
  6. Maak extra content (infographic, video) o.b.v. je artikel en deel dit ook
  7. Onderzoek waar je doelgroep zit. Zijn er actieve fora aanwezig?

In het begin heb je misschien nog een kleine mailinglijst, weinig volgens op social media etc. Maar laat je hierin niet ontmoedigen.

Veel bedrijven die online succesvol zijn, zijn klein begonnen.

Een groot verschil met 99% van de bedrijven die dit niet zijn is dat zij consistent waren en geduld hadden.

Het begin is moeilijk, met misschien maar een paar lezers per artikel. Maar je zult zien dat dit langzaam groeit.

En ik kan het weten, want ik heb met één van mijn weblogs inmiddels ook 25.000 volgers op social media. En begon ook echt met nul. En weinig.

5.) Geen backlinks

Backlinks zijn anno 2019 nog steeds een belangrijke rankingfactor voor Google.

Noot:Een backlink is een link van een andere externe website naar een pagina op je eigen website.

Het aantal, de relevantie en de kwaliteit van de backlink bepaalt de totale linkwaarde van je website. Hoe hoger de linkwaarde van je website, des te beter is dit voor je online vindbaarheid in de zoekmachines. De linkwaarde van je website werd vroeger ook wel PageRank genoemd. Inmiddels is dit niet meer het enige algoritme dat Google gebruikt voor het bepalen van de zoekresultaten.

Je kan een backlink zien als een aanbeveling of een stem voor jouw website. Hoe meer stemmen je pagina krijgt, des te beter de pagina waarschijnlijk is. Een grote fout die veel websites maakten of maken is dat ze kijken naar de kwantiteit van de links. Deze vorm van linkbuilding werkt echter al lang niet meer.

Beter doe je er goed aan om te gaan voor kwalitatieve links. In de praktijk blijkt in Nederland dat een divers linkprofiel, die er natuurlijk uit ziet, nog altijd het beste werkt.

Maar hoe kom je nu aan backlinks?

backlinks goede vraag

In de eerste plaats door toegevoegde waarde te bieden op jouw website, in welke vorm dan ook. Dit kan een supergaaf artikel zijn, een fraai onderzoek wat je uit hebt gevoerd of een mooie infographic.

Zo zijn er nog heel veel andere linkbuilding technieken die ik niet allemaal zal benoemen. Deze komen ongetwijfeld in een volgend blogartikel aan bod.

Hulp nodig voor meer bezoekers vanuit Google?

Vind je het ondanks alle bovenstaande voorbeelden moeilijk om aan de slag te gaan met bovenstaande tips? Heb je er de tijd niet voor? Of weet je simpelweg niet hoe je moet beginnen?

Ik kan je daar absoluut bij helpen.

Zoekwoordenonderzoek, het schrijven van kwalitatieve content, je sitestructuur verbeteren of een stuk linkbuilding ligt binnen de mogelijkheden.

Neem contact op >