SearchGPT is officieel geïntegreerd in ChatGPT. Een enorme stap en misschien wel het begin van een grote verandering in de manier waarop we informatie zoeken.
En er is best veel om te doen.
Althans, in ieder geval in mijn bubbel.
Mensen duikelen over elkaar om te voorspellen waar dit heen gaat.
Eén van de meest gestelde vragen is wel of SearchGPT (op termijn) Google kan gaan vervangen.
Uiteraard vind ik dit ook heel interessant en daarom deel ik in dit artikel graag mijn visie.
Gaat SearchGPT Google vervangen?
Nee. En al zeker niet op korte termijn.
Ja, zeker heeft Google last van opkomende AI oplossingen zoals SearchGPT. Of wat te denken van Perplexity? De SearchGPT resultaten lijken qua look and feel opvallend veel op die van Perplexity.
Perplexity waar het grote publiek nog nauwelijks over praat.
Maar ik denk dat je dit voorlopig vooral moet zien in een breder ‘probleem’ voor Google. Namelijk: de versnippering van hoe mensen op het internet zoeken.
Want niet alleen AI-modellen pakken marktaandeel af van Google.
Ook platformen zoals TikTok zijn al jaren aan een opmars bezig.
Toch is het goed om dit in perspectief te zien. Want hoewel Google enig marktaandeel verliest, ligt het nog mijlenver op alle concurrenten.
Op ieder vlak.
Oh no, Google Search is dying! It's only driving 23.79X the traffic of ChatGPT! pic.twitter.com/bmFQJhSVQ1
— Mic King (@iPullRank) November 1, 2024
In bovenstaand bericht op X zie je nog altijd de relatieve populariteit van Google. En ook als je kijkt naar market share binnen de bekende traditionele zoekmachines ligt Google ver voor. Mijlenver voor.
Uitdaging voor Google
Google bezit momenteel ruim 89% van het wereldwijde marktaandeel in zoekmachines en genereerde in het derde kwartaal van 2024 $65,9 miljard aan advertentie-inkomsten, waarvan $49,4 miljard afkomstig was van Google Search en andere diensten.
Deze cijfers laten vooral zien dat Google een enorm sterke positie heeft, maar tegelijkertijd ook een afhankelijkheid van een advertentiegedreven model heeft.
De opkomst van AI-zoekmodellen zoals SearchGPT geeft je juist directe, conversatiegerichte antwoorden zonder advertenties. Mogelijk zorgt dit voor een verschuiving in hoe we graag zoeken.
Accepteren we goede resultaten in Google incl. advertenties? Of verschuiven we naar resultaten zonder advertenties?
Deze verschuiving kan de betrokkenheid bij Google’s betaalde zoekresultaten verminderen en het traditionele advertentiemodel onder druk zetten.
Hoelang houdbaar?
De vraag is echter hoelang is het voor OpenAI houdbaar om SearchGPT zonder advertenties te draaien?
Want ondanks de groei die het bedrijf maakt, stevent OpenAI dit jaar nog altijd af op een verlies van ongeveer 5 miljard.
Dat is bij Google en Meta bijvoorbeeld wel andere koek…
Bedrijf | Verwachte Winst/Verlies | Jaarlijkse Omzet |
---|---|---|
OpenAI | - $5 miljard | $3,7 miljard (2023), $11,6 miljard (2024) |
$60 miljard (Q3 2024) | $282 miljard (2023) | |
Meta | $12,6 miljard (Q3 2024) | $116 miljard (2023) |
OpenAI het bedrijf achter SearchGPT ligt op dit vlak dus mijlenver achter op bijv. een Google.
En wat zegt dit?
Nou, met name dat Google veel meer slagkracht heeft. Het kan veel meer investeren in AI-modellen en zal al snel de best practices van andere succesvolle AI-modellen kopiëren over overnemen.
Voldoende tijd
Google is nog altijd zo groot, heeft zoveel data, heeft zoveel geld, dat het wel tegen een stootje kan.
Ook dit stootje.
Althans, dat denk ik. Ik zou haast willen zeggen: Google is too big to fail.
Maar…
…ze moeten wel aan de bak. En dat is niet erg, want uiteindelijk zorgt deze concurrentie voor betere zoekresultaten dan die van de afgelopen jaren.
Het gros van de mensen zal nog altijd Google blijven gebruiken om te zoeken. Een deel verschuift vast naar ChatGPT/SearchGPT en andere oplossingen.
Maar ik denk dat Google uiteindelijk met een nog betere en slimmere oplossing komt. Het marktaandeel hebben ze.
Nu alleen nog even kijken waar we écht behoefte aan hebben…
Extra uitdaging voor Google
De opkomst van spelers zoals OpenAI zou Google in ieder geval kunnen dwingen om zich aan te passen.
Om relevant te blijven, moet Google zijn werkwijze onder de loep nemen en inspelen op de veranderende verwachtingen van gebruikers.
Hoewel Google voorlopig nog wat ruimte heeft om actie te ondernemen, kan de monopolist-status die het nu van het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft gekregen in de toekomst voor problemen zorgen.
Want stel dat de zoekmachine bijvoorbeeld niet langer automatisch als standaard op apparaten zoals de iPhone mag staan; dan zou dat Google uiteindelijk écht marktaandeel kunnen kosten.
Een andere uitdaging is de regulering van AI binnen de Europese Unie. Het is niet voor niets dat Google’s AI Overviews nog niet is uitgerold in Europa.
AI Overviews in de zoekresultaten van Google is nog steeds niet beschikbaar voor Europa.
Bereid je voor
Als bedrijfseigenaar of SEO-specialist is het belangrijk om alle ontwikkelingen goed in de gaten te houden.
Maar ga niet te snel mee op de AI hype trein. Het is goed om niet te snel conclusies te trekken en je hele strategie aan te passen op ontwikkelingen in AI.
Want het gaat razendsnel.
Razendsnel de goede kant op. Maar vaak ook razendsnel de verkeerde kant op.
Mijn tip is om vooral zelf deze tools te gebruiken en te kijken wat je ziet gebeuren in de antwoorden die zij teruggeven.
Kijk hoe deze antwoorden zijn opgebouwd en redeneer terug hoe jij als bedrijf hier een plekje tussen kunt verwerven.
En voordat je Google helemaal links laat liggen. Denk nog eens terug aan bovengenoemde cijfers en denk dan eens waar Google over pakweg 3 maanden kan staan.