SEO in 2025 zal ook nu weer hetzelfde zijn als in de jaren ervoor toch?
Werk aan een goede techniek van je website, maak unieke content en werk aan je autoriteit.
Deze zaken staan eigenlijk al tientallen jaren als een huis.
De manier waarop en de uitvoering hiervan kan zeker wel verschillen.
Maar er zijn ook zaken die andere jaren prima werkten, maar waar je in 2025 eigenlijk niet meer mee aan kunt komen.
Daarom kijken we samen met enkele andere SEO-experts in dit artikel niet naar SEO trends, maar belichten we vooral wat je niet meer moet doen in 2025.
Of is dat ook een trend?
Mathias Noyez
SEO Consultant & Co-founder @ Depends
Te harde focus op techniek(checklists)
SEMrush, Ahrefs, Screaming Frog … al deze tools genereren uitgebreide lijsten met issues en aanbevelingen.
Honderden punten die je volgens hen zou moeten oplossen, zonder dat ze enige context hebben over jouw specifieke website. Ze bieden geen heldere prioritering of inschatting van de impact van een issue op jouw situatie.
Stuur zo’n lijst dus niet klakkeloos door naar je klant of developer met het verzoek alles op te lossen. Neem een stap terug en bepaal welke issues directe invloed hebben op de zichtbaarheid van je belangrijkste pagina’s.
Heeft het probleem een negatieve impact op de indexatie van al je productpagina’s?
Of blokkeert het de homepage? Dan verdient het hoge prioriteit. Gaat het om een 404 op de pagina op de pagina “algemene voorwaarden”?
Dat kan vaak even wachten.
Stop in 2025 dus zeker met doelloos issues uit SEO-tools meteen op te willen lossen, maar vraag je af “Technically Wrong, But Worth Fixing?”. De wijsheid van Chris Green komt hier zeker van pas.
SEO-teksten en doelloos intern linken
Het is al jaren gebruikelijk in SEO om categoriepagina’s te vullen met uitgebreide teksten en linkblokken vol interne links.
Het idee was “hoe meer links en content”, hoe beter.
Maar deze aanpak lijkt de afgelopen maanden steeds minder effectief te worden, en deze trend zal naar verwachting alleen maar sterker worden in 2025.
Vaak zijn zulke teksten weinig relevant voor de gebruiker, bevatten ze broken links en zijn ze moeilijk up-to-date te houden.
Moet je in 2025 helemaal stoppen met deze aanpak?
It Depends i guess.
Het antwoord is niet simpelweg ja of nee, maar eerder een oproep om het anders te doen. Vraag jezelf af hoe je met extra inhoud op categoriepagina’s daadwerkelijk waarde kunt bieden aan je bezoekers of klanten.
Wat willen zij weten als ze een bepaalde productcategorie bekijken? Hoe kun je hen op dat moment écht helpen?
Verkoop je bijvoorbeeld huizen in een “stad”? Voeg relevante informatie toe, zoals de gemiddelde huizenprijzen, beschikbare scholen, openbaar vervoersmogelijkheden, en andere nuttige gegevens. Stop met het publiceren van overbodige, nutteloze teksten en richt je op waardevolle content die de bezoeker daadwerkelijk vooruit helpt.
En wat interne linking betreft? Denk goed na over welke pagina’s je linkt. Zullen deze pagina’s altijd relevant blijven en aanbod hebben, of verandert dit snel?
Door hier slim mee om te gaan, zorg je ervoor dat je links blijvend waarde toevoegen en niet snel verouderen of leiden naar dode pagina’s. Kies dus voor links die altijd zullen werken.
Daarnaast kun je dit proces deels automatiseren met behulp van tools zoals Verbolia of Similar.ai. Deze tools helpen je om interne links dynamisch en strategisch in te richten, zodat je tijd bespaart en de kwaliteit van je interne linkstructuur verbetert.
Zo zorg je ervoor dat jouw website niet alleen gebruiksvriendelijk blijft, maar ook SEO-technisch optimaal presteert.
Chantal Smink
spreker, auteur, podcaster en trainer op het gebied van SEO en Organische Marketing
Eén van de grootste misvattingen is wat mij betreft het idee dat je SEO-succes in eigen hand hebt.
Ik zie veel partijen content maken, links builden en daarna is er de vanzelfsprekende aanname dat het beter gaat qua rankings of verkeer. Zo simpel is SEO allang niet meer.
De index van Google puilt uit, op keywords is zo’n beetje alles wel gezegd en naast jou zijn er nog honderden andere partijen die hetzelfde doen. Ik denk dat we hier echt heel eerlijk over moeten zijn naar elkaar in de markt.
Het kan allemaal tot succes leiden, maar daar komt wel echt heel veel meer bij kijken. Ik lees nog te vaak blogs waarin we elkaar vertellen doe x, y en z en je rankt hoger in Google.
En als ik het niet in blogs lees, dan zie je de verbazing wel bij mensen: ik heb alles gedaan wat moest en ik rank niet hoger.
Nee dat klopt.
Als je alles hebt gedaan wat moest, dan heb je zeer waarschijnlijk de hygienefactoren op orde. In deze tijd waarin er alleen al 4 miljoen recepten voor appeltaart in Google concurreren om aandacht, is dat gewoon niet meer genoeg.
SEO is het gevolg van de juiste dingen doen en die juiste dingen kun je vaak niet doen als je het voor SEO doet. Wat Google wil met helpful content en EEAT, dat gaat veel verder dan SEO.
Ranken in Google is het gevolg van de hele marketingafdeling, bijna het hele bedrijf dat het leuk vindt om naar voren te stappen, kennis te delen en zichzelf in de picture te spelen.
QPAFFCGMIM's
Als je mij vraagt waar ik denk dat mensen mee moeten stoppen is het deze blik op SEO, maar ook het hele keyword verhaal moeten we in perspectief gaan zien.
Zoals ik hierboven al zei: over keywords is alles wel gezegd en geschreven omdat iedereen in dezelfde markt, dezelfde tools gebruikt om dezelfde keywords te vinden. Denk vanuit je klant: wat wil die weten over een bepaald onderwerp?
Welke QPAFFCGMIM’s heeft iemand?
Daarmee ga je pas echt helpful content maken, als je hiermee aan de slag gaat. Wat je ziet is dat Google die specifieke onderwerpen binnen een thema ook prima kan laten zien op een bepaald zoekwoord.
Je hoeft niet over ‘appeltaart’ te schrijven om te ranken op ‘appeltaart’ dat kan ook met ‘de lekkerste appel voor appeltaart, ik testte 5 appels en maakte 5 taarten’.
Mention building
Dan is het denk ik ook belangrijk om iets te noemen waar bedrijven mee moeten gaan beginnen en dat is het groter denken dan SEO, waar ik het ook al over had.
AI-antwoordmachines komen op en dat is echt een ander verhaal. Waar SEO ging om het ranken van je eigen website in Google, gaat het bij AI-tools er vooral om door andere partijen met veel aanzien genoemd te worden.
Geen linkbuilding maar mention building. Dat bereik je niet met SEO-tactieken of SEO-content. Daar moet je jezelf voor in de kijker spelen en waarmaken wat je zegt en dat is echt andere koek.
Als je de juiste dingen doet binnen je marketing, heb je vaak al heel veel op orde om ook door AI-tools genoemd te gaan worden.
Nick Reijmerink
SEO lead Skydreams | SEO consultant
Vertrouw niet op traditionele SEO-strategieën zonder aandacht voor branding, GEO-targeting en integratie met andere marketingkanalen
In 2025 zal Google hoogstwaarschijnlijk hun branding streak voorzetten. Bedrijven in een zeer competitieve markt zullen minder snel voorkomen in de top 3 posities als ze geen sterke share of search hebben.
Voorloper: Andrew Holland
Daarnaast zal GEO een grotere rol gaan spelen. ChatGPT heeft al 4% van de zoekmachine markt te pakken. En veel testen wijzen uit dat Linkjes vanuit de LLM’s een prima CTR hebben.
Ook zien we dat Google de parasiet SEO giganten van de wereld aanpakt met als prominent voorbeeld Forbes. Dit werkte in 2024 nog prima.
Tot slot denk ik dat traditioneel SEO steeds meer zal uitgroeien naar een organisch marketing kanaal waar alles samen komt.
Er zijn talloze voorbeelden waar viral social post bijgedragen hebben aan de webpagina van de host. Zij het doormiddel van het creeren van een Bedrijfsmerk of het uitbouwen van het persoonlijke merk.
Een bekend voorloper hiervan is Chantal Smink in de Nederlandse markt of Carrie Rose van Rise at Seven.
Remon Hendriksen
Eigenaar Internet Impact | SEO Specialist
Oude linkbuilding tactieken & AI content
Als linkbuildingspecialist moet ik natuurlijk in gaan op linkbuildingtactieken waarvan ik zie dat die niet of nauwelijks meer werken.
Ik doel hier met name op het verkrijgen van lage kwaliteit links. In mijn ogen zijn dit links die een combinatie bevatten van één van de volgende metrics:
- Relevantie ontbreekt totaal
- Website krijgt geen bezoekers
- Website heeft metrics die gemanipuleerd zijn om zo meer blogs te kunnen verkopen
- Directory linkjes
- Website heeft geen relevant backlinkprofiel
Laat ik voorop stellen dat sommige links soms nog prima werken, maar ik denk oprecht dat je je geld beter kunt investeren in links waar je op de korte EN lange termijn iets aan hebt.
Stel bij elke backlink de vraag aan jezelf: heeft deze backlink waarde voor voor Google? Waarom zou Google waarde hechten aan deze link? Als je deze vraag oprecht kunt beantwoorden met een ‘ja’, dan zit je goed.
Stop ook met het plaatsen van links met alleen exact match anchor teksten. Deze werken tot op zekere hoogte prima, maar Google hecht ook steeds meer waarde aan branded anchor teksten.
Hoe vaker je merk genoemd wordt op het internet hoe beter. Dit zie ik ook terug in andere zoek/antwoord-machines zoals ChatGPT of AI Overviews.
Stop met AI-gegeneerde content
En dan bedoel ik de content die door ChatGPT is gegenereerd. Ik zie dit aan de lopende band voorbij komen.
Ik doel hier dan ook echt op de content die niet gecontroleerd wordt, die niet herschreven of geredigeerd wordt en waar weinig ziel in zit.
Voor feitelijke doeleinden kun je dit best prima gebruiken. Maar als je als doel hebt om met je tekst klanten te verleiden of hoger te scoren in Google, dan kun je het vergeten met het copy/pasten van content uit ChatGPT.
Uiteindelijk moet jij als expert het verschil maken. Lees de tekst door, valideer en maak unieke content. Ja, hier kun je ChatGPT zeker voor gebruiken. Maar gebruik het als een assistent, niet als tekstschrijver.