Zoek je een SEO specialist en ben je benieuwd wat een goede SEO specialist doet of voor jou kan betekenen? Als SEO expert met jarenlange ervaring geef ik je in dit artikel uitgebreid antwoord op deze vragen.
Wat doet een SEO Specialist?
Een SEO Specialist houdt zich bezig met het optimaliseren van websites voor verschillende zoekmachines. De focus ligt hierbij op de organische zoekresultaten, dus zonder betaalde advertenties.
Iedere SEO specialist doet dit op een andere manier. Het is niet een kwestie van wat zoekwoorden toevoegen en je scoort goed in Google. De meest voorkomende werkzaamheden van een SEO specialist liggen op het vlak van:
- Techniek (de website zelf)
- Content (de teksten, on-page SEO)
- Autoriteit (backlinks, off-page SEO)
Het doel van een SEO-specialist is om zo hoog mogelijk te ranken in zoekmachines zoals Google en Bing. De laatste jaren is het speelveld echter een stuk breder geworden.
Je hebt nu ook SEO-specialisten speciaal voor YouTube, TikTok, Market Places zoals Bol.com of andere platform waar je beter in wilt ranken.
Werkzaamheden SEO-specialist
Typische werkzaamheden van een SEO-specialist zijn:
- Zoekwoordenonderzoek
- Technische SEO audit
- Optimaliseren van meta titles & meta descriptions
- Interne links
- Content schrijven
- Linkbuilding
- Optimaliseren website snelheid
- Analyseren van data met bijvoorbeeld Google Analytics (GA4)
Wanneer ben je een goede SEO specialist?
Je bent een goede SEO specialist als je de business wensen van een klant kunt vertalen naar een concreet SEO-plan. Dit plan kun je vervolgens succesvol uitvoeren en is gericht op het beter gevonden worden op bepaalde zoektermen in zoekmachines of andere platformen.
Deze betere posities moeten uiteindelijk leiden naar meer (en betere) bezoekers. Deze bezoekers moeten relevant zijn, waardoor een bedrijf uiteindelijk meer omzet draait, meer winst haalt, meer leads krijgt of andere vooraf gestelde doelen.
Je hebt verschillende soorten SEO specialisten:
- Generalisten: die weten van elk onderdeel voldoende, maar hebben niet één duidelijke SEO specialisatie
- Webanalist: deze is gespecialisteerd in tools zoals Google Analytics, Google Tag Manager, Looker Studio of andere analyse tools die bijdragen aan SEO
- Linkbuildingspecialist: deze is gespecialiseerd in het verkrijgen van relevante backlinks. Dit kan bijvoorbeeld via outreach, PR, gastbloggen of andere mogelijkheden
- Contentspecialist: deze is gespecialiseerd in het schrijven van content. Het is belangrijk dat deze vooral schrijft voor de bezoeker en niet voor zoekmachines
- Technische SEO specialist: deze is gespecialiseerd in de technische aspecten van SEO. Vaak weet deze specialist veel van de techniek achter een website, is bekend met HTML & Javascript en kan technische fouten eenvoudig opsporen.
Wat verdient een SEO specialist?
Een SEO specialist verdient gemiddeld tussen de €2200,- en €4600,- per maand op basis van een 40-urige werkweek. Hoe hoog je maandsalaris is hangt af van je kennisniveau, ervaring en aanvullende voorwaarden.
Wat kost een SEO specialist?
Een SEO specialist kost gemiddeld tussen de €50 en €125 per uur om in te huren. Er zijn echter ook SEO specialisten die hier ver boven zitten of een bedrag per project rekenen.
De uurprijs van een SEO specialist is bepaald o.b.v. ervaring en kennis. Hoe meer ervaring en kennis een SEO specialist heeft, hoe hoger vaak het uurtarief.
Bij het inhuren van een specialist voor je SEO activiteiten is het belangrijk om vooral te kijken wat het je oplevert. Check bovendien reviews en stel kritische vragen zodat je zeker weet dat je de juiste SEO expert te pakken hebt.
Beste SEO specialist
Zoek je de beste SEO specialist voor jouw project? Er zijn er genoeg te vinden. Zoek je een betrouwbare SEO specialist die pro actief met je meedenkt, stuurt op resultaat en een duurzame strategie inzet? Neem dan contact met ons op.