Heb jij al eens gehoord van SE Ranking? Waarschijnlijk wel want deze tool krijgt in Nederland en ook daarbuiten steeds meer bekendheid. Maar wat is het precies voor een SEO tool?
In dit artikel geef ik je een uitgebreide review wat SE Ranking kan, hoe je begint, de voordelen, de nadelen en de reden waarom ik het al heel lang gebruik voor het tracken van keyword posities van veel van mijn klanten.
Na het lezen van deze review ben je helemaal op de hoogte over wat SE Ranking jou te bieden heeft.
1. Wat is SE Ranking?
SE Ranking is een krachtige SEO-tool die vooral bekendheid geniet onder SEO-professionals, marketingbureau’s en MKB bedrijven die de posities van hun zoekwoorden willen bijhouden.
Of zoals ze zelf zeggen: All-in-one SEO software made simple.
Want naast het bijhouden van je posities in Google kun je nog veel meer met SERanking:
- Website Audit
- On Page SEO Checker
- Backlink Checker
- Het monitoren van paginawijzigingen
- Zoekwoordsuggesties
- Marketingplan
- Concurrentie-analyse
- White label rapportages
- Social Media Management
Goed, de lijst is nog veel langer en je ziet al wel dat het een uitgebreide tool is die erg veel facetten van SEO afdekt.
Maar is veel ook beter?
Dat lees je verderop in dit artikel 😀.
2. De 5 belangrijkste functionaliteiten uitgelegd
Zoals SERanking zelf al zegt is het een all-in-one SEO pakket en kan het dus veel. Grote kans dat je niet van alle functionaliteiten gebruik gaat maken. Dit is ook niet nodig om enorm veel waarde uit dit pakket te halen.
Ik behandel hieronder de (in mijn ogen) 5 belangrijkste functionaliteiten.
Keyword Ranking Tracker
De keyword ranking tracker van SE Ranking is de reden dat ik al bijna 2 jaar lang, maandelijks investeer in dit pakket. Het is namelijk een super overzichtelijke ranking tracker, die vrij accuraat is en ook nog eens weinig kost (later lees je meer over de kosten).
Het geeft je de mogelijkheid om de posities van je zoekwoorden bij te houden over alle grote zoekmachines heen: Google, Bing, Youtube, Yandex en Yahoo.
Daarnaast kun je dit ook nog eens per land, stad of postcode specificeren.
Daarbovenop heb je de optie om dit te bekijken voor desktop resultaten of mobiele resultaten.
Wat houdt dit praktisch in? Dat je heel veel zoekmachines kunt ‘simuleren’ voor één bepaald keyword.
Een voorbeeld, we nemen het zoekwoord ‘tuinhuis bouwen’:
- Zoekmachine 1: Google, Nederland, mobiel
- Zoekmachine 2: Google, Nederland, desktop
- Zoekmachine 3: Bing, Nederland, mobiel
- Zoekmachine 4: Google, Amsterdam, mobiel
- Zoekmachine 5: Youtube, Nederland, desktop
Je kunt je misschien wel voorstellen dat iedere situatie een ander resultaat geeft. Een lokale zoekopdracht op je mobiel in Amsterdam naar ‘tuinhuis bouwen’ geeft weer andere resultaten dan wanneer je dit doet in Arnhem via je desktop.
En ook de resultaten tussen de diverse zoekmachines verschillen soms enorm (weet ik uit ervaring).
De kracht van SE Ranking schuilt hem in het feit dat je heel veel zoekmachines kunt simuleren en je voor iedere gewenste situatie je rankings kunt controleren.
Maar de keyword ranking tracker van SE Ranking kan meer dan dit. Het geeft je ook mogelijkheden zoals:
- Het monitoren van Google SERP features, Google Maps resultaten en je Google Ads posities
- Het monitoren van je belangrijkste concurrenten: je kunt maximaal 5 concurrenten toevoegen en de rankings van hen vergelijken met die van jou
- Eenvoudig de top-100 zoekresultaten analyseren voor meer inzichten om hoger te kunnen ranken
💡 Noot: Veel tools die de posities van je zoekwoorden controleren krijgen de kritiek niet accuraat genoeg te zijn. Mijn ervaring met SE Ranking is dat de posities extreem accuraat zijn.
Website Audit
Als je een account hebt aangemaakt en je voegt je eerste project toe, is een Site Audit één van de eerste dingen die SE Ranking voor je doet.
Het scant iedere URL van je website op enkele belangrijke parameters en komt met een ‘health’ score. Als je wilt weten of je website in de basis op SEO vlak goed in elkaar zit is dit een prima tool om te gebruiken.
Je kunt je hele website scannen maar ook op basis van URL’s die je zelf opgeeft of bijvoorbeeld je XML sitemap.
De website audit controleert o.a. het volgende:
- Technische errors zoals 404 pagina’s, pagina’s die geblokkeerd zijn door de robots.txt of een no-index tag hebben
- Welke pagina’s hebben een ontbrekende of dubbele title of meta description
- De laadsnelheid van je website: inclusief aanbevelingen
- Je afbeeldingen: zijn ze niet te groot? Mist de alt-tag? Geven ze een 404?
- Interne links: een beeld van je interne links. Wat valt hier nog te optimaliseren?
Bij ieder resultaat krijg je uitgebreide feedback over hoe je de gevonden issues oplost. Zo kun je direct aan de slag gaan om je website een stuk gezonder te maken.
Na het doorvoeren van de verbeteringen start je opnieuw de Site Audit en kun je de audits met elkaar vergelijken.
Ik gebruik de website audit regelmatig als ik een eerste indruk wil krijgen van de ‘gezondheid’ van een website.
Het neemt je veel handmatig werk uit handen en met deze audit kun je je website verder optimaliseren of bijvoorbeeld klanten specifieke aanbevelingen doen.
On Page SEO Audit
Toen ik de on page SEO audit van SE Ranking voor de eerste keer gebruikte was ik eigenlijk best wel verbaasd.
Want wat is deze eigenlijk uitgebreid!
Gebruik je nu nog bijvoorbeeld Yoast om individuele pagina’s te optimaliseren? Stop daar maar mee en haal je belangrijkste pagina’s door SE Ranking heen.
De tool analyseert je website op een flink aantal punten zoals je in bovenstaande afbeelding ziet. Iedere categorie heeft een x-aantal punten waarop je pagina wordt gecontroleerd.
Belangrijke domein kenmerken
Een globale check van je domein, met o.a. de leeftijd van de website, MOZ DA (had hier liever Ahrefs gezien) en het aantal backlinks naar de site.
Pagina Titel
Wat is de titel van je pagina? Is de lengte goed? Staat je belangrijkste zoekwoord erin? Komt dezelfde titel nog ergens anders voor op de website? Verderop in deze audit krijg je ook te zien hoe je titel eruit ziet in de verschillende zoekmachines.
Meta Omschrijving
Is de lengte oké? Staat het zoekwoord erin? En komt deze dubbel voor?
Pagina’s URL structuur
Hier kijken ze naar de kwaliteit van de url die deze pagina heeft. Is hij niet te lang? Staat het zoekwoord erin? Zijn woorden gescheiden met een streepje?
Index status en gecachte snapshot in de zoekmachines
Is de pagina überhaupt geïndexeerd in de belangrijkste zoekmachines: Google, Yahoo, Bing en Yandex?
Afbeeldingen analyse
Hoe staat het met de afbeeldingen op deze pagina? Zijn ze goed geoptimaliseerd? Is er een alt-tag ingesteld? En staat het zoekwoord in de alt-tag?
Content analyse
Hoeveel woorden staan er op de pagina? En is de tekst op deze pagina uniek? Staat het belangrijkste zoekwoord hoog op de pagina en wat is de zoekwoorddichtheid?
💡 Noot: Idealiter zet je de content-analyse af tegen die van je concurrenten in de SERPS. SE Ranking adviseert minimaal 250 woorden te gebruiken, maar dit is in veel gevallen niet genoeg om te ranken. Kijk dus goed hoe de content van je concurrenten is opgebouwd
Header tags
Hoeveel H1, H2, H3, H4 en H5 tags worden er gebruikt? En komt het zoekwoord hierin voor?
💡 Noot: Ook zonder het gebruik van je zoekwoord in de headings of überhaupt het gebruik van headings kun je scoren in Google. Mijn ervaring is dat het vaak wél mee helpt voor je rankings, maar niet altijd een must is. Ik raad aan om het sowieso voor de leesbaarheid van je artikel wél te gebruiken.
Zoekwoord dichtheid
Hoeveel losse woorden komen terug? En welke combinaties van twee woorden komen het meest terug? Ga na of gerelateerde zoekopdrachten aan je belangrijkste zoekwoord in de tekst terugkomen.
Link analyse
Hoeveel backlinks verwijzen naar deze pagina? Hoeveel uitgaande links zijn er op de pagina en welke zijn dit? En niet geheel onbelangrijk: hoeveel interne links bevat deze pagina?
Laad snelheid
Hier wordt gekeken naar de snelheid van je pagina, zoals die door Google gemeten wordt. Welke score behaal je? Wat is de laadsnelheid? En wat valt er nog te verbeteren (weergegeven in groen, oranje en rood).
Populariteit in sociale netwerken
Sociale signalen kunnen een positieve invloed hebben op je rankings, daarom kijkt SE Ranking ook of je pagina en website genoemd worden op social media. Vreemd genoeg lijkt het hier alleen naar Facebook te kijken. Niet bepaald het enige social media kanaal voor Nederlandse gebruikers…
Gebruiksvriendelijkheid en technische analyse
Een korte ‘technische’ analyse waarin gekeken wordt of er een robots.txt bestand aanwezig is, of er frames & flash wordt gebruikt, er een sitemap.xml aanwezig is, of canonical tags aanwezig zijn en nog een flink aantal punten.
Het checken dus zeker waard 😀.
Rapportage tooling
SE Ranking biedt erg veel mooie rapportages aan. Voor iedere dienst die ze aanbieden is wel een fraaie rapportage terug te vinden.
Als online marketing bureau of freelancer heb je de mogelijkheid om rapportages aan te maken voor je klanten. Dit kun je doen met de branding van SERanking zichtbaar, of zelfs white label. De SEO rapportages die je voor klanten maakt zijn erg aanpasbaar en met de simpele drag & drop builder maak je eenvoudig mooie rapportages.
Wat ook fijn is aan de rapportage tooling van SE Ranking, is dat je deze automatisch kunt aanmaken en verzenden. Zo bespaar je een hoop tijd omdat je zelf niet meer maandelijks een rapportage op maat aan hoeft te maken.
Online Marketing Plan
Geen must voor agencies maar denk ik wel een hele leuke toevoeging voor ZZP-ers of MKB bedrijven die een soort van checklist willen voor hun online marketing.
Het online marketingplan zet je in als soort van checklist. Zo weet je zeker dat je de basis niet vergeet en bouw je een gedegen fundament voor je website.
Het checkt o.a.:
- Het opzetten van je website, met o.a. Google Analytics koppeling en Google Search Console
- Social Media Management
- Off-page optimalisatie
- On-page SEO
- Zoekwoord Onderzoek & Implementatie
Iedere categorie bevat meerdere punten om te optimaliseren en af te vinken. Uiteindelijk zijn er 48 taken die je kunt afvinken en heb je zelfs de mogelijkheid om zelf ook handmatig taken toe te voegen. Dit is handig als je vaker deze checklist wilt doorlopen voor meerdere van je websites of klanten.
Er is ook een tabblad aanwezig met ‘bedrijfsvermeldingen’. Dit is een lijst van 20 websites waar je een website gratis kunt aanmelden en zo al een eerste belangrijke stap kunt zetten voor je lokale SEO.
Om eerlijk te zijn, is deze lijst van 20 websites misschien nog wat karig en zeker niet meer up to date. Voor de Nederlandse markt zijn er betere directories en websites waar je je website kunt aanmelden.
3. Hoe werkt SE Ranking?
SE Ranking werkt vrij eenvoudig. Nadat je een gratis trial hebt gekozen krijg je al snel de mogelijkheid om een nieuw project (een website) toe te voegen.
Stap 1 binnen SERanking
Je ziet hier weinig bijzonders en voert hier gewoon je websitegegevens in. Je kunt nog kiezen of je de top-100 of de top-200 van de zoekresultaten wilt controleren. Wat mij betreft heb je niks aan een top 200 en kies je hier dus voor de standaard 100.
Onder de geavanceerde opties kun je kiezen of alleen jij of ook anderen toegang moeten krijgen tot dit project. Een erg fijne optie, eentje die ik bij bijvoorbeeld Ahrefs erg mis. Ook kun je hier instellen of je wel of niet wekelijks een rapport wilt ontvangen en of je direct een website audit wilt doen.
Stap 2
Bij stap 2 voeg je de zoekwoorden toe. Je kunt ze handmatig toevoegen of vanuit een csv-bestand of vanuit Google Analytics importeren. Een extra mogelijkheid hier is om je zoekwoorden te groeperen. Erg handig als je verschillende soorten topics hebt voor je zoekwoorden.
Stel je bent business coach, dan maak je in SE Ranking een groep aan met lokaal gerichte zoekopdrachten, met landelijke zoekopdrachten en misschien wel een aparte groep voor lezingen die je geeft. Per groep heb je dan een eenvoudig overzicht van de verschillende zoekwoorden i.p.v. dat ze op één hoop zijn gegooid.
Stap 3
In de derde stap voeg je de zoekmachines toe die ik eerder in hoofdstuk 2 behandelde. Je kies hier dus voor de zoekmachine zelf (Google, Bing, Yandex, Youtube of Yahoo), het land en de locatie (regio of stad specifiek). Je hebt ook nog de optie om de taal van de zoekmachine te kiezen en Google Maps en Google Ads resultaten te tracken.
Je hoeft niet één zoekmachine te kiezen, je kunt er meerdere toevoegen aan je project. Erg handig als je meerdere situaties wilt controleren.
Stap 4
In de vierde stap voeg je eventuele concurrenten toe voor de concurrentie-analyse die je later kunt doen in SE Ranking. Normaliter voeg je er hier maximaal vijf aan toe.
Stap 5
Dit is de laatste stap. Hierin verbind je je Google Analytics account en je Google Search Console account met SE Ranking. Zo krijg je nog meer data tot je beschikking binnen om vervolgens weer slimme dingen mee te doen.
Mijn ervaring is dat het handig is, maar alleen als je bepaalde tooling wilt gebruiken binnen SE Ranking (rapportages bijvoorbeeld). Een must is het zeker niet, dus het koppelen met Google Analytics en Search console is ook een stap die je prima kunt overslaan.
4. Wat kost SE Ranking?
SE Ranking is een relatief goedkope alles in één SEO tool. Het geeft je sowieso eerst de mogelijkheid voor een gratis proefperiode van 14 dagen. Je hebt hier geen credit card voor nodig en je zit dus ook nergens aan vast.
Je uiteindelijke investering hangt heel erg af van wat je nodig hebt. Het goedkoopste abonnement is erg goedkoop en kost je maar €13,80 per maand als je direct voor een heel jaar betaald. Je kunt hiermee 250 zoekwoorden tracken en de posities worden één keer in de week ververst.
Ik kan me echter voorstellen dat je liever per maand betaalt en dat je wat vaker een update wilt zien van de posities van je belangrijkste zoekwoorden. Dit is denk ik de meest gangbare optie en kost je alsnog maar €23,20 per maand.
Voor agencies vallen de prijzen ook reuze mee. Als je een onbeperkt aantal websites wilt toevoegen, 1750 zoekwoorden wilt tracken en dagelijkse rankings wijzigingen wilt zien dan betaal je als agency maar €109 euro per maand.
Mijn ervaring is dat SE Ranking regelmatig met een leuke aanbieding komt. Als je al klant bent en ook als je nog geen klant bent komen er soms leuke kortingen voorbij.
Ben je dus op zoek naar een uitgebreide SEO tool die relatief weinig kost dan moet je zeker SE Ranking proberen. Ik gebruik het zelf al sinds de start van mijn bedrijf en ben er nog altijd heel erg tevreden over.
SE Ranking biedt ook nog een handige calculator aan. Je geeft hier op basis van voorwaarden zoals: de frequentie van het updaten van de zoekwoorden, het aantal websites wat je wilt toevoegen en het het aantal zoekmachines wat je wilt gebruiken, op wat je behoefte is en de tool laat het abonnement zien wat het beste past bij jouw behoeftes.
5. Is SE Ranking wat voor jou?
Hopelijk heb je na deze review van SE Ranking een goed beeld of SE Ranking geschikt is voor jouw behoeftes. Denk goed na over wat je kwijt wilt zijn aan een SEO tool en wat je er mee wilt. Als je op zoek bent naar een goede backlink analyse tool en een tool om keyword ideeën mee op te doen, dan is SE Ranking niet de beste oplossing voor je.
Wil je een rank tracking tool die de posities van je zoekwoorden nauwkeurig bijhoudt en heb je soms behoefte aan wat extra tooling zoals een on page SEO audit of een website audit dan is SE Ranking erg goed geschikt en een veel goedkopere oplossing dan bijvoorbeeld andere SEO tools zoals MOZ of Ahrefs.
Zelf gebruik ik SE Ranking met name voor het bijhouden van de posities van zoekwoorden van klanten van mij, en dat doet het gewoon goed. SE Ranking is voor mij dus de betaalbare manier van het tracken van keywords.
Als keyword ranking tracker geef ik SE Ranking zeker 5 sterren: ⭐⭐⭐⭐⭐
Bekijk de website van SE Ranking →