Heb je moeite met het optimaliseren van je pagina’s om echt hoog te ranken in Google?
Dan is Surfer SEO misschien wel de tool die je zoekt. Met behulp van Surfer SEO is het mij gelukt om zeer competitieve keywords toch op nummer één te krijgen en dat vaak met alleen maar enkele kleine tweaks aan de pagina.
In dit artikel leg ik uit wat Surfer SEO voor een tool is, hoeveel tijd het je als SEO-specialist bespaart en wat je er mee kunt doen.
Na het gebruiken van deze tool weet je precies welke on-page optimalisaties jij moet doorvoeren om je concurrentie te slim af te zijn. Via een datagedreven manier helpt Surfer SEO je meer inzicht te krijgen in mogelijke optimalisaties voor de pagina’s die jij wilt laten ranken.
Niemand weet hoe het zoekalgoritme van Google exact werkt. Surfer SEO kijkt echter naar wat de topresultaten doen, wat jij nog niet doet en geeft hier op basis van data concreet advies voor.
In plaats van vaag advies zoals ‘schrijf meer content’, geeft Surfer SEO je advies gebaseerd op pagina’s die al goed scoren in Google.
Wat kun je allemaal verwachten in dit artikel?
Wat is Surfer SEO?
Surfer SEO is een data gedreven tool die je helpt bij het optimaliseren van je pagina’s om zo hoger te scoren in Google. Het zorgt voor meer inzicht over wat nodig is om je concurrenten te verslaan in de zoekresultaten.
Surfer SEO heeft hier 3 belangrijke tools voor:
- 1. Serp Analyzer
- 2. Content Editor
- 3. Keyword Research
Het mooie van deze tools is dat ze erg complementair aan elkaar zijn.
De Serp Analyzer analyseert de top 48 zoekresultaten voor een bepaald keyword. Je ziet o.a. hoe jouw pagina zich verhoudt ten opzichte van de concurrenten in de zoekresultaten (de Serp).
“Je kunt veel moeite doen om Google en je concurrenten te slim af te zijn, maar je kunt ook kijken wat al werkt en hiervoor optimaliseren.”
De Content Editor is bedoeld om nieuwe content te schrijven die voldoet aan een x-aantal voorwaarden die aanwezig zijn bij concurrenten die jij selecteert. Surfer SEO geeft je hierbij al een checklist die je zelf kunt uitbreiden.
De Keyword Research tool is een hulpmiddel waar je keywords (zoekwoorden) opgeeft en je vervolgens zoekvolumes terug krijgt.
Alle drie de tools behoeven meer uitleg, dus lees snel verder wat iedere tool voor jou kan betekenen: inclusief praktische voorbeelden.
1. Serp Analyser: optimaliseer je bestaande content
Via de Serp analyser is het mij gelukt om bepaalde keywords die al een tijd rond plek 2 en 3 hingen, naar plek 1 te krijgen.
De Serp analyzer analyseert meer dan 500 ranking factors en presenteert deze vervolgens in grafieken en data waar je echt iets mee kan. De data komt direct uit de zoekresultaten van Google en dit zorgt ervoor dat je een perfecte data-analyse krijgt van de zoekresultaten waar jij op wilt scoren.
Je krijgt praktische tips hoe je je on-page SEO kan verbeteren gebaseerd op de metrics die een correlatie hebben met de zoekresultaten van jouw opgegeven zoekwoord.
📊 Voorbeeld: Als alle topresultaten lange artikelen zijn met 4000 woorden dan adviseert Surfer SEO een gelijk aantal woorden te gebruiken voor jouw pagina.
Het aantal woorden is maar één van de vele metrics die Surfer SEO voor je analyseert. Het kijkt ook naar:
- Aantal headings
- Page speed
- Keyword density
- Structured Data
- NLP Sentiment
- Referring URLs
- Referring domains
- Meta tags
- Veel voorkomende woorden
- Veel voorkomende woordgroepen
De Serp Analyzer in actie
Laten we een concreet voorbeeld erbij pakken van mijn eigen website.
Ik heb een blogartikel waarin ik tips geef voor meer bezoekers naar je website.
Op dit moment scoor ik hiermee op plek 6 in de zoekresultaten:
Laten we deze zoekterm eens in de Serp-analyzer van Surfer SEO gooien en kijken waar het mee terug komt:
Na ongeveer 30 seconden is de analyse klaar en het eerste wat je ziet is de top-48 in de zoekresultaten van Google en het aantal woorden per pagina.
Je kunt hierbij filteren op gemiddeldes, maar zelf gebruik ik eigenlijk altijd het overzicht waar je het aantal woorden per resultaat bekijkt omdat dit nog meer inzicht geeft.
Nu is het tijd om mijn pagina te vergelijken met de concurrentie.
This is where the magic happens 😉
Je leert nu wat er voor nodig is om je pagina zo relevant mogelijk te maken ten opzichte van de top-10.
In deze audit zie je wat hoge prioriteit heeft en wat geadviseerd wordt om te verbeteren.
Zo zie je dat ik een aantal backlinks mis die andere pagina’s uit de top-10 wel hebben en missen er op de pagina een paar termen en zoekwoorden die de anderen wel hebben. Ook wordt geadviseerd om minder woorden te gebruiken op de pagina.
Je ziet bijvoorbeeld al direct dat de term ‘meer bezoekers website’ niet terug komt op mijn pagina. De tool adviseert om deze twee tot vier keer terug te laten komen. Zelf vind ik vier wat veel, dus ik ga deze term twee keer toevoegen.
Ook krijg ik het advies om meer relevante termen in de headings terug te laten komen.
Als je verder wilt optimaliseren heeft de Serp analyzer nog legio mogelijkheden hiervoor. Zo kun je zien welke keywords het meest terugkomen, populaire zoekwoordcombinaties en veel voorkomende zinnen:
Het grote voordeel van de Serp Analyzer
Het maakt je werk een heel stuk makkelijker en efficiënter.
Iedere goede SEO-specialist of anderen die de basis van on page SEO kennen kunnen hun concurrenten analyseren en dit verwerken in bijvoorbeeld een Excel.
Maar weet je niet hoeveel tijd dit kost?!
Bij mij in ieder geval heel veel als ik écht goede analyses maak.
De investering voor Surfer SEO is het wat dat betreft dubbel en dwars waard.
2. Content Editor: schrijf nieuwe content
Hoe fijn zou het zijn als je begint aan een nieuw artikel en je weet precies waar deze aan moet voldoen om een grote kans te maken om hoog te scoren in Google?
Met de Content Editor van Surfer SEO doe je dit.
Zoals je weet analyseert Surfer SEO de topresultaten in Google en laat vervolgens zien aan welke voorwaarden die pagina doet. Hoeveel woorden, hoeveel headings, hoeveel afbeeldingen, welke woorden zijn gebruikt, hoe vaak zijn deze woorden gebruikt, etc.
Je krijgt van Surfer SEO een checklist en deze wordt direct voor je aangepast.
Wat je hierboven ziet is een editor waarmee je een artikel over ‘linkbuilding’ kunt schrijven.
Surfer SEO heeft voor een analyse gemaakt van in dit geval de top-5 in Google en je ziet dat de tekst ongeveer moet voldoen aan:
- 3100 woorden
- Minimaal 6 headings
- minimaal 4 afbeeldingen
- ‘linkbuilding’ moet ongeveer 50x terugkomen
De zoekwoorden die Surfer SEO als suggestie geeft, zijn semantisch gerelateerd aan het hoofdzoekwoord op basis van wat er nu rankt.
Het is dus van cruciaal belang dat je deze zoekwoorden verwerkt in je artikel.
De zoekwoorden zijn onderverdeeld in:
- Primaire zoekwoorden
- Secundaire zoekwoorden
- Prominente voorwaarden
- Andere termen
Wijzigingen aanbrengen in de content editor
Je kunt alle eisen zelf ook nog wijzigen. Dus stel jij wilt je content vergelijken met de top-3 dan kan dit ook, of alleen met de nummers 5, 6 en 7 is ook mogelijk:
Ook kun je handmatig zoektermen eruit halen of toevoegen als je denkt dat dit beter is voor je artikel.
Voeg gerelateerde vragen in
Surfer SEO geeft je in veel gevallen ook gerelateerde vragen mee. De vragen die ik bovenstaand voorbeeld kreeg zijn: ‘wat is linkbuilding?’, ‘wat is linkbuilden?’, ‘wat is een link?’.
Dit biedt meerwaarde aan de lezer en helpt ook om je kansen te vergoten om als featured snippet te verschijnen.
Deel dit bestand met iedereen
Schrijf je niet zelf het artikel?
Prima, want Surfer SEO laat je het document delen zonder dat de ander hoeft in te loggen op Surfer SEO.
Ideaal als je een plan wilt maken voor een collega of bijvoorbeeld een externe tekstschrijver.
Je ziet op bovenstaande afbeelding dat je de instructie ook kunt exporteren naar een .txt-file en ook de geschreven content kunt exporteren naar een HTML-bestand.
En wat misschien nog wel handiger is?
Er is tegenwoordig ook een Google Docs extensie:
Deze tool is echt ideaal als je van scratch nieuwe content wilt schrijven of als je dit door iemand anders wilt laten doen.
3. Keyword Research: anders dan andere tools
Surfer SEO heeft een derde tool en dat is een tool waarmee je keyword research doet.
Of zoals we in het Nederlands zouden zeggen: zoekwoordenonderzoek.
Het mooie van deze tool is, dat het perfect te combineren is met de andere twee tools die hierboven al uitgebreid behandeld zijn.
Namelijk:
- 1. Keyword Research Tool: hiermee vind je de beste keywords
- 2. SERP Analyzer: hoe optimaliseer je je content rond je belangrijkste keywords
- 3. Content Editor: hoe schrijf je je content en waar moet dit aan voldoen
Ik heb in het verleden best wel wat keyword tools getest en ik kan je vertellen dat deze van Surfer SEO toch net weer wat anders is: in positieve zin.
In dit voorbeeld heb ik dus gekozen voor het zoekwoord ‘linkbuilding’.
In enkele seconden komt Surfer SEO met deze resultaten:
Wat zien we hier allemaal?
▶ We zien het daadwerkelijke zoekvolume op ‘linkbuilding’: 1900
▶ We zien gerelateerde zoekwoorden, inclusief het percentage ‘SERP similarity’ en het zoekvolume.
▶ Veel gestelde vragen over dit onderwerp
▶ Zoekopdrachten met dezelfde term (linkbuilding) erin
💡Noot: SERP similarity zijn de woorden die ook minimaal twee keer voorkomen in de top-20 van Google als je zoekt op in dit geval ‘linkbuilding’. In dit geval rankt 35% (7) van de pagina’s in de top 20 ook op het zoekterm ‘wat is linkbuilden’.
Het voordeel hiervan is dat je in één oogopslag ziet welke zoekwoorden extreem goed gerelateerd zijn aan het zoekwoord dat je onderzocht.
Ik raad dan ook aan om deze zoekwoorden te verwerken in je tekst.
Hoe precies zijn de zoekvolumes?
Zoals je misschien wel weet geeft geen enkele keyword tool de exacte zoekvolumes, maar krijg je altijd een indicatie.
Ik was nieuwsgierig hoe de zoekvolumes zich verhouden ten opzichte van een Ahrefs:
Linkbuilding:
- Surfer SEO: 1900
- Ahrefs: 1300
Wat is linkbuilding
- Surfer SEO: 140
- Ahrefs: 150
contentmarketing
- Surfer SEO: 3600
- Ahrefs: 700
SEO Tool
- Surfer SEO: 720
- Ahrefs: 450
Surfer SEO lijkt op het eerste gezicht de zoekvolumes een stuk hoger in te schatten.
Houd hier dus rekening mee met het analyseren van keywords binnen Surfer SEO.
Waarom Surfer SEO zo goed is
Surfer SEO is zo goed omdat het drie verschillende tools combineert en hiermee een zeer krachtige tool heeft gemaakt voor je on page SEO.
Voor mij begint de basis van goede SEO bij het doen van uitgebreid zoekwoordenonderzoek en op basis hiervan schrijf je absolute killer content.
Met de tools die Surfer SEO aanbiedt kun je dit extreem goed doen.
Ik gebruik de tool nu enkele maanden en kan echt niet meer zonder.
De content op mijn eigen website is hierdoor naar een hoger level getild en ook die van mijn klanten zijn verbeterd met nog betere rankings tot gevolg.
Surfer SEO geeft je geen trucjes, maar kijkt gewoon wat nu werkt en geeft je op basis hiervan optimalisaties die je direct kunt toepassen.
Soms zijn het maar kleine optimalisaties die nodig zijn om je rankings net dat zetje te geven wat nodig is om de top te bereiken.
Als on page SEO Tool geef ik Surfer SEO zeker 5 sterren: ⭐⭐⭐⭐⭐
Bekijk de website van Surfer SEO →