In dit artikel geef ik je 24 direct toepasbare tips om meer bezoekers naar je website te krijgen.
Deze tips zijn voor vrijwel iedereen toepasbaar. Dus ook voor jou als ondernemer, eigenaar van een website of een succesvolle blog.
Het mooie van deze tips om meer bezoekers naar je website te trekken is dat je hier GEEN technische kennis voor nodig hebt.
Let’s get started.
Meer bezoekers website: De 24 tips uitgelegd.
1. Start een blog
Je leest het goed. Ook in 2020 werkt het fantastisch om een eigen blog te hebben. Althans…als je dit goed aanpakt.
Denk niet dat je door het inrichten van een blog en het af en toe een keer posten van een artikel van een paar honderd woorden, je honderden bezoekers per dag (of per week) krijgt.
Integendeel.
Wil je echt het traffic naar je website verhogen, dan doe je er beter aan één of twee steengoede artikelen per maand te publiceren.
Zo heb ik door te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit een blog opgericht die inmiddels maandelijks goed is voor 15.000 tot 20.000 bezoekers.
Of wat te denken van dit blog die ik beheer:
In één jaar tijd, is het bezoek (wat al vrij hoog was) bijna verdubbeld. Hoe dat is bereikt? Juist…door maximaal 2 uitgebreide blogartikelen per maand te publiceren.
Uiteraard staat of valt het succes van je blog met de kwaliteit van je artikelen. Om focus te houden, leg ik dit graag in een later artikel uitgebreid uit.
2. Gebruik click-to-tweet links
Dit is een techniek die nog maar weinig mensen gebruiken gebruiken: de click-to-tweet optie op een pagina.
Het idee is simpel.
Zoek iets op je pagina of website wat absoluut de moeite waard is om te delen. In mijn geval is dat bijvoorbeeld de lijst met 24 tips aan het begin van dit artikel.
Als je iets gevonden hebt, wat absoluut de moeite waard is om te delen ga je naar Clicktotweet.com.
Login met je twitteraccount en vul in wat je wilt delen. Vervolgens krijg je een automatisch gegenereerde link die je in je artikel of pagina plakt.
Op deze manier maak je het de lezer makkelijk om belangrijke stukken content van je pagina te delen.
Deze deelacties zorgen voor extra exposure op Twitter en hopelijk voor meer websitebezoekers!
3. Start een FAQ (nu nog belangrijker in 2020)
Een goede manier om het aantal bezoekers van je website te verhogen is het beantwoorden van veelgestelde vragen (FAQ).
Mensen zijn via Google op zoek naar antwoorden op vragen die ze hebben.
Hoe mooi is het als jij hierop de antwoorden hebt?
Ga voor jezelf eens na welke vragen jij vaak krijgt van bestaande klanten. Breng deze in kaart en beantwoord deze op je website.
Een voorbeeld:
Stel je bent een dakkapellenspecialist. Welke vragen krijg je dan?
- Wat kost een dakkapel?
- Heb ik een vergunning nodig?
- Hoe onderhoud ik mijn dakkapel?
Dit zijn vragen waar je op een FAQ pagina antwoord op geeft. Zo zorg je voor relevante content voor je bezoekers en bij hoge posities in Google extra bezoek naar je website.
Heb je moeite met het bedenken van vragen? Maak dan gebruik van AnswerThePublic.com. Op deze website geef je een keyword op, in dit geval dakkapel. Klik op ‘Get Questions’ en BAM, tientallen extra vragen die je op je website kunt beantwoorden!
4. Transformeer je content
Met het transformeren van je content bedoel ik het volgende.
Heb je een steengoed artikel geschreven? Dan is het misschien interessant om hierover een podcast op te nemen.
Een podcast, dat is toch helemaal niet hip?
Fout!
Podcasts zijn hip en aan een enorme opmars bezig. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding:
Heb je een gave podcast opgenomen? Dan kan het lonen dit uit te schrijven in een artikel.
Heb je een mooi artikel op basis van uitgebreid onderzoek en data geschreven, dan is het een goed plan om dit in een infographic te verwerken.
Zo maak je gebruik van je huidige content, je hoeft dus niks nieuws te bedenken. Je moet het alleen in een ander jasje gieten.
Het mooie is dat je per type content een ander kanaal, en dus een andere doelgroep bereikt.
Een infographic kan je uitstekend doorplaatsen op social media, en met name Pinterest.
Een podcast kan je doorplaatsen op bijvoorbeeld Soundcloud of Spotify.
Een artikel kan je delen in je nieuwsbrief of organisch bereik creëren via Google.
5. Gebruik externe fora voor meer bezoekers naar je website
Toen ik zelf een blog aan het opzetten was, was ik ook naarstig op zoek naar bezoekers, bezoekers en bezoekers. Je wilt immers dat je content gelezen wordt door zoveel mogelijk mensen.
Wat ik toen deed? Ik ging op zoek naar fora waar mijn doelgroep zat.
Op fora wordt over het algemeen veel gecommuniceerd en zijn veel mensen uit een bepaalde niche actief. Een ideale bron om gerichte bezoekers naar je website te trekken.
Maar laat ik helder zijn.
Het werkt niet als je een forum hebt gevonden en je simpelweg een linkje naar je website plaatst. Dit wordt als spam gezien.
Meld je aan op één of meerdere forums en wordt een actieve bijdrager. Ga discussies aan en help mensen met hun problemen. Na verloop van tijd link je naar eigen artikelen en zal dit niet of nauwelijks als spam gezien worden.
6. Update oude content/artikelen om meer bezoekers te trekken
Deze techniek kost relatief weinig tijd maar heeft extreem veel impact. Een techniek die bij Ahrefs bijvoorbeeld zorgde voor een stijging van het bezoek van 468%.
Wanneer je een artikel hebt gepubliceerd en gedeeld zie je vaak een kleine korte spike in het verkeer naar dit artikel. Daarna zwakt het af.
Wat je kan doen in dit geval:
- Zoek een post dat in het verleden vrij succesvol was, maar inmiddels oude content bevat
- Update de post en voeg er nieuwe toegevoegde waarde aan toe
- Update de post, en verander de publicatiedatum naar de datum van updaten
Wanneer je deze stappen goed en doordacht uitvoert, garandeer ik je meer bezoekers.
7. Facebook advertenties
Dit is jou waarschijnlijk ook al vaak overkomen.
Je hebt een goed idee, een nog beter artikel over geschreven, gedeeld op social media en dan….
….
….
is het stil. Je krijgt simpelweg geen bezoekers.
Je bereik of netwerk is hier nog te klein voor.
Hier kan adverteren via Facebook uitkomst bieden.
Hoewel het bereik via Facebook de laatste jaren wat is afgenomen, is het nog steeds een krachtig middel om je content onder de aandacht te brengen.
Het hoeft ook echt niet veel geld te kosten. Met een paar euro boost jij je artikel onder de doelgroep waar je voor schrijft. Zo bereik je ineens honderden tot duizenden mensen meer.
Wil je hulp bij het adverteren via Facebook? Neem dan contact met ons op.
8. Maak een calculator
Mensen zijn gek op cijfers en interactie. En daar kan jij met je website mooi op inspelen.
Althans, als je dat slim doet.
Mensen zijn eerder geneigd om interactieve content te delen, dan statistische content.
Maar het wordt nog mooier…
Een onderzoek van Deman Metric laat zien dat interactieve content zoals calculators twee keer zoveel conversies opleveren dan statische content.
Naast meer bezoekers, maak je dus ook kans op meer leads.
Eneco heeft dit goed begrepen. Met De Eneco Calculaadtor kom je er binnen 1 minuut achter wat jou een elektrische laadpaal kost.
9. Schrijf extreem goede converterende titels
Je artikel kan nog zo goed zijn, zonder goede titel zullen weinig mensen hem lezen.
De titel van je artikel is het eerste wat iemand leest.
Bovenstaande afbeelding is een goed voorbeeld van een goeie pakkende titel.
Tips voor goede titels:
- Gebruik een nummer/lijstje in de titel: ‘9 uitzonderlijke tips om ____’
- Gebruik een jaartal in je titel: ‘Waarom je in 2020 vooral moet kiezen voor ____’
- Gebruik feiten: ’13 feiten waarom over _____’
- Gebruik waarom: ‘Waarom ____ zorgt dat jij gaat afvallen’
- Gebruik hoe: ‘Hoe____€30.000 verdiende in 1 week’
Er zijn nog tientallen extra tips te bedenken voor een goede titel. Maar zorg ervoor dat hij to the point is, niet te lang en vooral niet te saai.
On the average, 5 times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent 80 cents out of your dollar.
– David Ogilvy
10. Vraag of anderen je content delen
Klinkt simpel, maar dat is het niet.
Mensen durven dit vaak niet, of als ze het durven krijgen ze weinig tot geen respons.
Hoe maximaliseer je de kans dat iemand jouw content deelt als jij dat vraagt?
Simpel.
Als ze er zelf wat aan hebben.
Zo zullen mensen sneller geneigd zijn iets van jou te delen, wanneer jij dit ook al een keer voor hen hebt gedaan.
Wat vaak ook goed helpt:
Schrijf een artikel over mensen of websites waarin je ze complimenteert. Denk bijvoorbeeld aan een verkiezing van “Beste blogs in de ____ branche”.
Wanneer je die blogs vervolgens er op attent maakt dat ze zijn opgenomen in deze lijst, zul je zien dat een flink aantal van deze blogs jouw artikel deelt.
Zelf heb ik een keer voor een website een lijst gemaakt met “20 Twitteraccounts die je moet volgen in 2017“. En je raadt het al: het artikel werd een flink aantal keer gedeeld onder deze twitteraccounts.
Ga dus op zoek naar een onderwerp of content waarmee jij iemand overtuigt deze te delen.
Tips: schrijf een verkiezing uit, werk met nominaties, roep een award in het leven, interview iemand, schrijf een positieve review over een website etc. Succes bijna gegarandeerd!
11. Analyseer je concurrentie
Hoe mooi is het als jij inzicht hebt in het verkeer van je concurrenten?
Heel mooi natuurlijk. En dat is ook mogelijk.
Er zijn veel SEO tools op de markt waarin je een analyse van je concurrentie maakt.
Zelf vind ik Ahrefs erg fijn werken. Ze hebben een 7 dagen trial, dus probeer het absoluut een keer uit (mocht je dit nog niet gedaan hebben).
Anyway, bij Ahrefs kan je de domeinnaam van je concurrent opgeven en vervolgens kijken wat de beste pagina’s zijn qua verkeer:
Het mooie is dat je nu ziet welke pagina’s het meeste verkeer opleveren en ga je aan de slag om boven je concurrentie te scoren op bepaalde keywords.
Bonustip: Kijk op welke keywords je concurrentie relatief veel verkeer heeft en weinig inkomende backlinks. Filter vervolgens op keywords waar jij net een paar posities onder de concurrentie staat. Bedenk vervolgens of je jouw pagina kan optimaliseren met meer en betere content en bouw hier een aantal links op.
12. Key-word research
Goed keyword onderzoek is misschien wel de meest impactvolle SEO activiteit om meer bezoekers naar je website te trekken.
Dit is namelijk de basis.
Met keyword research bedoel ik:
Onderzoek doen naar (een set) woorden waar jouw doelgroep online op zoekt.
Goed gedegen keyword research heeft in mijn ogen 2 voordelen:
- Je haalt meer bezoekers binnen
- Je haalt betere bezoekers binnen (hogere kwaliteit)
Hoe doe je dan goed keyword onderzoek?
Goede vraag, die zeker ook niet eenvoudig te beantwoorden is.
Google maar eens op Keyword research en iedere website zal andere tactieken behandelen.
Ik heb de meest bekende (en beste) gelezen en geef je de volgende tips mee:
- Begin met een lijst van belangrijke relevante topics/onderwerpen die bij jouw business passen
- Via een keyword research tool zoals Ahrefs, Keywordfinder, Google gerelateerde zoekopdrachten, Ubersuggest etc. zoek je aanvullende zoektermen bij je topics.
- Bekijk vervolgens de zoekvolumes
- Maak een schifting tussen zoektermen met weinig/veel concurrentie
- Maak een analyse van je concurrenten
Leestip over keyword research: dit vind ik één van de betere artikelen op het gebied van keyword research: How To Do Keyword Research for SEO — Ahrefs’ Guide
13. Focus op minimaal één social media kanaal
Social media is niet meer weg te denken in menig marketingplan.
Toch is dit niet zo eenvoudig.
Wat ik vaak zie gebeuren is dat teveel ondernemers zich focussen op meerdere social media kanalen, terwijl ze al moeite hebben om op één kanaal de interactie met hun volgers aan te gaan.
Door mijzelf te focussen op één social media kanaal heb ik daar nu ongeveer 20.000 volgers.
Op Twitter wel te verstaan.
Ja dat medium dat volgens velen al heel lang een langzame dood sterft.
Maar door me in de eerste jaren vrijwel volledig te richten op één kanaal behoud je focus.
Je gaat content verspreiden die specifiek gericht is op dat kanaal. In het geval van Twitter, snelle korte feitjes/weetjes/nieuws etc.
Toen het Twitteraccount groot genoeg was ben ik mij gaan focussen op Facebook. Daar zijn de aantallen nog niet zo groot als op Twitter, maar is nog altijd een prima groei waar te nemen.
Mijn advies:
Kies een medium dat aansluit bij het type content dat je nu of in de toekomst verwacht te publiceren.
- Pinterest: een kledingmerk of winkel
- Instagram: een freelance fotograaf
- Twitter: een journalist
- Facebook: met name lokale ondernemers
- LinkedIn: iedereen(!) vanaf je persoonlijk account
- YouTube: bloggers/vloggers
Wil je toch meerdere social media kanalen inzetten, maar heb je weinig tijd?
Kijk dan eens naar een tool zoals Hootsuite (gratis variant). Hiermee heb je de mogelijkheid om op meerdere kanalen tegelijk iets te plaatsen, maar plan je bijvoorbeeld ook posts in.
14. Maak gebruik van influencers
Influencer marketing is in 2018 eigenlijk pas echt bekend geworden.
Het concept is simpel.
Zoek een influencer in jouw nice, en zorg dat je iets creeërt wat diegene vervolgens wilt delen.
Het concept is simpel, de uitvoering een stuk lastiger.
Een goed voorbeeld van een merk dat uitstekend profiteert van influencer marketing is BALR.
BALR is een kledingmerk van oud-voetballer Demy de Zeeuw en ondernemers Ralph de Geus en Juul Manders.
BALR maakt slim gebruik van het netwerk dat De Zeeuw heeft opgebouwd in zijn tijd als profvoetballer. Zo poseerden al een hoop bekende (oud)profvoetballers met de kleding van BALR op social media.
Nu is influencer marketing zeker niet weggelegd voor alleen de grote spelers.
Enkele tips op een influencer ‘te regelen’:
- Regel een interview met die persoon (dikke kans dat hij/zij deze deelt
- Geef iets waardevols weg aan de influencer
- Maak/creëer iets wat diegene interesse zou vinden en wilt delen, en vraag dit op een beleefde manier
- Betaal de influencer
Kortom, bied waarde aan de influencer en je krijgt er (als je maar genoeg je best doet) zeker wat voor terug.
15. Overtref je concurrentie
Waarschijnlijk houd je nu óók al je concurrenten goed in de gaten.
En dat is slim.
Dit is ook online te doen.
Via een tool als Ahrefs zie je op welke pagina’s je concurrenten de meeste verkeer krijgen:
Hieronder zie je dat dierensuper Jumper veel verkeer krijgt op Dierenwinkel Amsterdam, Utrecht en Apeldoorn. Een andere dierenwinkel zoals de Welkoop kan hier actief mee aan de slag gaan om dit verkeer te ‘stelen’.
Uiteraard moet je hierbij kijken of het niet teveel effort kost om deze posities te behalen, gezien het nummer 1 posities zijn (en dus lastig te bemachtigen).
Maar met Ahrefs kan je bijvoorbeeld ook filteren op keyword vanaf positie 4 tot 8 en krijg je tevens inzicht in de keyword difficulty.
Een toffe manier om zelf meer website bezoek te krijgen toch?
16. Maak je website supersnel
Niemand houdt van wachten. Traag ladende websites zijn voor veel mensen een grote irritatie.
En dat weet Google.
Een trage website zorgt voor een mindere gebruikerservaring (user experience). En een mindere gebruikerservaring, zorgt over het algemeen voor lagere rankings in Google.
De snelheid van je website op desktops is al jarenlang een rankingfactor. Maar Google heeft in 2018 de snelheid van je website op mobiel ook officieel een rankingfactor gemaakt.
Uit een studie van Backlinko kwam tevens naar voren dat er een sterke correlatie is tussen page speed en rankings in Google.
Wil je dus meer bezoekers: zorg dan dat de snelheid van je website goed is. De snelheid van je website test je bijvoorbeeld op GTMetrix. Het fijne hiervan is dat je meteen tips krijgt om de snelheid van je website te verbeteren.
Weet je niet hoe je de snelheid moet verbeteren, lees dan dit artikel over hoe je je WordPress website versnelt (in 15 minuten). Liever toch wat hulp bij? Neem dan contact met ons op.
17. Zet LSI key-words in
LSI wat?
LSI staat voor Latent Semantic Indexing en LSI keywords zijn keywords (woorden) die gerelateerd zijn aan elkaar.
Waar je vroeger vooral druk bezig was met het toevoegen van zoveel mogelijk dezelfde keywords in een artikel, is Google tegenwoordig een stuk slimmer geworden.
LSI keywords zijn eigenlijk de moderne variant van keyword stuffing/density. Je kijkt nu dus niet naar één of twee keywords, maar gaat voor je pagina op zoek naar woorden die een sterke relatie met elkaar hebben.
Een voorbeeld:
Schrijf je een artikel over een rugzak, dan kan je onderzoeken welke woorden gerelateerd zijn aan ‘rugzak’.
Dit doe je eenvoudig doen door naar Google te gaan en rugzak in te tikken. Google komt vervolgens met suggesties die gerelateerd zijn aan ‘rugzak’.
Met deze informatie kan je dus een artikel schrijven over rugzakken met daarin enkele LSI keywords opgenomen. Google weet zo beter waar je artikel over gaat en zal je artikel hoger waarderen.
Mooi, weer een bruikbare tip om meer bezoekers te genereren.
18. Ga gastbloggen
Gastbloggen is een artikel schrijven en publiceren op een andere website dan die van jezelf.
Waarom zou je dat doen?
Gastbloggen heeft meerdere voordelen:
- Je krijgt vaak een backlink terug naar je eigen website (goed voor je vindbaarheid!)
- Je profiteert van het bezoek van de website waar je artikel staat (mensen zullen soms doorklikken)
- Je bouwt een sterk netwerk op
- Je bouwt autoriteit op
Ga dus eens in je netwerk na of er goede websites zijn waar jij kan gastbloggen.
Tip voor het vinden van websites om te gastbloggen: zoek in Google op het onderwerp waar je over wilt schrijven, en zet daarachter tussen dubbele quotes: “artikel inzenden” of “gast auteur” etc. Speel hier een beetje mee en je komt ongetwijfeld tot een leuke lijst met mogelijke websites waar jij jouw artikel kunt publiceren.
19. Maak seizoensgebonden content
Met seizoensgebonden content bedoel ik content dat gerelateerd is aan een speciale dag of periode.
Seizoensgebonden content is een mooie en leuke manier om gerichte bezoekers naar je website te halen.
Onderstaande afbeelding vanuit Google Trends is een goed voorbeeld van een éénmalige trend in het jaar, valentijnsdag.
Als je een pagina of artikel hebt die specifiek op dat topic is gericht en je zorgt dat in die periode veel aandacht aan wordt geschonken zul je daar absoluut de vruchten van plukken.
Mijn tip zou zijn om op zoek te gaan naar een trend in jouw niche waar de concurrentie nog niet zo hevig is. Je kan hier bijvoorbeeld Google Analytics voor gebruiken door het afgelopen jaar te analyseren op pieken bij bepaalde dagen.
20. Interview een autoriteit
Misschien wel één van mijn favoriete technieken.
Waarom?
Omdat het een techniek is die iedereen super eenvoudig kan toepassen.
En het wordt nog mooier.
Het kost in vergelijking met een hoop andere technieken relatief weinig tijd.
Denk maar eens na.
Als je iemand hebt gevonden in jouw niche/branche die jij de moeite waard acht om te interviewen en diegene gaat akkoord, kan je in een half uurtje een heel fraai interview hebben.
Of je stelt een aantal gerichte vragen via de mail, of je stelt ze via een telefoongesprek en werkt deze daarna rustig uit.
Nu denk je misschien dat het lastig is om iemand te vinden die een interview met jou wilt, maar daar hoef je je echt niet druk om te maken. Mensen vertellen namelijk graag over zichzelf en vinden het vaak een eer dat ze voor een interview gevraagd worden.
Het grote voordeel is dat de persoon die jij interviewt zelf de content produceert en het enige wat jij nog hoeft te doen is dit te verwerken in een supergaaf artikel.
Artikel af? Dan heb je ook nog eens grote kans dat de geïnterviewde het artikel binnen zijn eigen netwerk deelt. Hoppa…weer meer bezoekers naar de website die je anders niet zou krijgen!
21. Onderwijs je bezoekers
Wil je eenmalige bezoekers, of meer bezoekers die vaker terugkomen?
Waarschijnlijk dat laatste.
Maar hoe krijg je dat voor elkaar.
Zelf geloof ik heel erg in het feit dat je de bezoeker toegevoegde waarde moet brengen. Zij zijn op zoek naar een probleem of vraag, en jij moet daar het beste antwoord op hebben.
Een goede vorm van toegevoegde waarde bieden is het onderwijzen van je bezoekers.
Dit kan in verschillende vormen, denk bijvoorbeeld aan:
- Een webinar
- E-learning (online cursus)
- Whitepapers
- Podcasts
- Handleidingen
De website ConversionXL heeft dit goed begrepen. Zij bieden op regelmatige basis webinars aan, zijn actief qua podcasting en schrijven uitgebreide handleidingen om conversie te optimaliseren.
22. Houd bezoekers op je website
De situatie: iemand is via Google op jouw website terecht gekomen.
Jij hebt hier achter de schermen veel tijd en moeite in gestoken. Nu is het tijd deze bezoeker lang op je website te houden.
Heeft de bezoeker niet gevonden wat hij zocht? Dan zal hij terug gaan naar de zoekresultaten en misschien wel bij jouw concurrent uitkomen.
Dit heeft 2 pijnlijke gevolgen:
- 1. Je ziet de bezoeker waarschijnlijk nooit meer terug
- 2. Voor Google is dit een signaal dat jouw website misschien toch iets minder relevant is dan die van jouw concurrent met als potentieel gevolg dat je website lager wordt gerankt.
Zorg dus dat je zo goed mogelijk voldoet aan de intentie waardoor de bezoeker op jouw website is gekomen.
Zorg daarna voor duidelijke CTA’s (call to action) die ervoor zorgen dat de bezoeker doorklikt naar dieperliggende pagina’s of bijvoorbeeld een formulier invult.
23. Linkbuilding
Het beste voor het laatste bewaard?
Misschien wel.
Linkbuilding is anno 2020 nog altijd een enorm krachtige methode om hoger in de zoekresultaten te komen.
Althans, als je dit op een goede nette manier doet.
Hoewel ik al een aantal linkbuildingtechnieken heb benoemd in dit artikel (gastbloggen, externe fora inzetten etc) zijn er nog een aantal technieken. Maar voor ik die ga benoemen, graag nog even aandacht voor een goed backlinkprofiel van je website.
Kijk maar eens naar de volgende afbeelding. Deze afbeelding is afkomstig van het gerenommeerde SEMRush en laat de meest belangrijke factoren zien die van invloed zijn op de vindbaarheid.
Op plek 5 en 6 zie je factoren die te maken hebben met backlinks.
Let trouwens ook eens op nummer 2 in bovenstaande afbeelding: time on site, die ik eerder in dit artikel al behandelde.
Hoe krijg je nou goede kwalitatieve backlinks.
Zonder hier een hele linkbuildinghandleiding te schrijven, toch een aantal tips:
- Gastbloggen
- Schrijf weergaloze artikelen
- Geef iets gratis weg
- Zorg dat je viral gaat
- Koop links (let op: officieel is dit niet toegestaan door Google)
- Meld je aan op lokale websites
- Broken linkbuilding
Er zijn echt nog vele andere technieken te bedenken die waardevol zijn voor je linkbuildingstrategie.
Wil je hier meer advies over, neem dan contact op.
24. Maak lijstjes
Mensen zijn gek op lijstjes. Profiteer hier dan dus van.
Bekijk onderstaande afbeelding van Buzzsumo maar eens.
Je ziet hier de interacties per type content. In de 2e kolom zie je de artikelen die gebaseerd zijn op lijstjes. Hierop is gemiddeld gezien de meeste interactie gekomen.
Met deze wetenschap doe je er dus goed aan om veel gebruik te maken van lijstjes. Sowieso werkt het goed om nummers te gebruiken in de titel. Of dit nu een jaartal is, een aantal, of iets anders waar je een cijfer voor gebruikt. Use it! 🙂
Bonustip: laat anderen bloggen op jouw website
Je website openstellen voor andere schrijvers heeft een flink aantal voordelen:
- Je vergroot je netwerk
- Je hoeft zelf minder tijd te steken in het schrijven van nieuwe content
- Je kan onderwerpen behandelen waar je zelf minder kaas van hebt gegeten
- De gastschrijver gaat zijn artikel delen in zijn netwerk
- Gastschrijvers trekt nieuwe gastschrijvers aan
Wees echter wel kritisch in wie je laat schrijven voor je website. Kijk altijd met dezelfde kritische blik naar deze artikelen en wees niet bang feedback te geven.
Zorg dat het artikel toegevoegde waarde biedt en niet is bedoeld als linkbuilding voor de gastschrijver.