Als ondernemer ben je waarschijnlijk continu bezig je bedrijf te verbeteren. Ook je website is een belangrijk onderdeel van je bedrijf.

Om je te helpen bij het verbeteren van je website lees je hieronder 8 concrete tips die je website direct sterker maakt.

Ze zijn simpel, eenvoudig toe te passen, maar zorgen absoluut voor een betere website.

Ik zie zelden een website waarvan ik niet minimaal een kwart van de tips kan toepassen.

▶ Voor wie zijn deze tips?
Voor iedereen die zijn website wilt verbeteren

▶ Heb ik technische kennis nodig?
Nope

Laten we beginnen.

1. Schrijf geen ‘Welkom’

Dit zie ik nog bij zoveel websites ‘fout’ gaan. Een website die je verwelkomt op zijn site.

Stop ermee.

welkom op de website van

Het is evident dat een bezoeker welkom is op je website. Dat hoef je niet nogmaals te benadrukken.

Vaak is dit het eerste kopje op een website. En dit betekent dat het vaak de eerste H1 of H2 op de homepage is. Niet optimaal voor je SEO game.

Wat kun je beter doen?
Schrijf een pakkende headline waarmee je direct de aandacht van je bezoeker trekt.

Of maak hem beschrijvend. Dit is online verleiden: zorg dat de bezoeker getriggerd is om door te lezen.

Schrijf dus niet: “Welkom op de website van ondernemerscoach Jan de Vries”
Maar schrijf: “Behaal meer omzet door slimmere ondernemerskeuzes te maken”

Laat de ‘welkom’- tekst dus achterwege. Zeg geen welkom, maar zorg dat de bezoeker zich welkom voelt.

2. Zorg voor een duidelijke Call To Action (CTA)

Een call to action is een element op een webpagina die zorgt voor een gebeurtenis/actie: vaak is dit een klik.

Waar veel websites de fout in gaan is het ontbreken van een (duidelijke) call to action.

Je moet een bezoeker op vrijwel iedere pagina verleiden om een actie te ondernemen. Het liefst is dit één actie per pagina.

Een actie kan bijvoorbeeld zijn:

  • Een button naar het offerteformulier
  • Een klik op een telefoonnummer
  • Het afspelen van een video
  • Het doorklikken naar een belangrijke salespagina
  • Het starten van een chat

Veel bedrijven hebben een website waarop ze erg veel waarde bieden in de vorm van informatie. Maar je wilt een bezoeker niet alleen informatie bieden. Uiteindelijk wil je dat de bezoeker actie onderneemt om in contact met jouw bedrijf te komen.

Dit hoeft niet op korte termijn te zijn, maar iedere vervolgactie is een stapje dichterbij het doen van zaken met jou of je bedrijf.

Zorg dus dat je bezoekers op zoveel mogelijk pagina’s verleidt tot een belangrijke actie.

Wat is een goede Call To Action?

Veelal is dit een button. En dus de belangrijke actie/taak van een bezoeker.

Zorg dat de bezoeker deze niet hoeft te zoeken en dat deze dus goed opvalt.

Laten we een voorbeeld uit de praktijk pakken waarbij de CTA een stuk beter kan.

Dit is de homepage van een online opleider. De belangrijkste actie op deze pagina is ongetwijfeld het zoeken naar online trainingen.

edubookers cta

De zoek button valt niet heel erg op. Mijn oog wordt er in ieder geval niet naar toe getrokken.

Laten we de button iets aanpassen.

edubookers cta oranje

Voila, ik heb alleen de kleur van de button aangepast. En zie je wat het doet?

Door een afwijkende kleur te kiezen is het die button, die CTA die opvalt.

Tip: kijk eens naar je eigen website. Bekijk een voor jou belangrijke pagina waar een CTA staat. Knijp je ogen een beetje dicht en bekijk door je wimpers of de CTA dan nog opvalt. Valt deze niet op? Bedenk dan een manier om deze te optimaliseren.

3. Plaats bijschriften rondom buttons

Door het toevoegen van bijschriften bij de belangrijkste buttons op je website neem je twijfels weg.

Schrijf deze altijd ultrakort en helder. Geen lange zinnen dus.

Iemand die iets op jouw website wilt kopen, of iets invult heeft twijfels. Ze moeten hun kostbare tijd steken in een handeling waarvan ze vaak nog niet weten wat het oplevert.

En twijfels moet je op een website zoveel mogelijk wegnemen. Al helemaal rondom de belangrijkste CTA/buttons op je website.

Enkele ideeën van bijschriften die je rondom een button kunt plaatsen:

  • Heb ik bedenktijd na aankoop
  • Wat is de levertijd
  • Kan ik het artikel kosteloos retour sturen
  • Heb ik garantie
  • Kan ik mijn bestelling nog wijzigen
  • Hoe kan ik mijn adres wijzigen
  • Heb ik een beveiligde verbinding
  • Wat doen jullie met mijn persoonlijke gegevens
  • Zijn eerdere klanten tevreden

Tijd voor weer een praktijkvoorbeeld.

Kijk maar eens hoe Booking.com mijn twijfels wegneemt.

bijschrift buttons

Ik en vele anderen met mij zijn bang om teveel te betalen voor een product of dienst.

Zo ook in dit geval: ik wil niet teveel betalen voor mijn hotelovernachting. Ik wil de beste deal!

Rondom de boek-knop probeert Booking mijn twijfel subtiel weg te nemen door te zeggen dat ze de laagste prijs zullen matchen.

Weg twijfel: hier bij Booking.com ga ik sowieso de beste deal krijgen.

Oké, nog eentje.

Coolblue heeft het ook begrepen.

coolblue morgen in huis

Rondom de button waarmee ik een product in mijn winkelmandje plaats, proberen ze me nog te overtuigen door te melden dat ik het product ook morgen al in huis op.

Simpel, maar effectief.

4. Zorg dat de bezoeker je vertrouwt

Vertrouwen speelt nog altijd een grote rol op internet.

Een goed uitziende website doet al veel natuurlijk, maar je kan meer doen dan een mooi design.

Niets is vervelender dan wanneer je veel moeite hebt gestoken in het naar binnen halen van websitebezoekers, maar dat deze je website weer snel verlaten vanwege een slecht gevoel.

Wat kun je dan doen?

Hieronder enkele voorbeelden die je direct kunt toepassen op je eigen website:

  • Zorg dat je klanten om een beoordeling vraagt en toon deze op de website (ook als deze niet al te positief is). Zo kom je betrouwbaar over!
  • Toon logo’s van onafhankelijke instanties
  • Vraag keurmerken aan en toon deze prominent op je website
  • Toon onafhankelijke testresultaten van je product of dienst
  • Ding mee naar nominaties en awards
  • Laat zien hoeveel klanten je hebt
  • Beantwoord veel gestelde vragen op het juiste moment
  • Zet op iedere pagina je telefoonnummer of andere contactgegevens
  • Citeer uitingen van media

Een website die dit uitstekend voor elkaar heeft is bijvoorbeeld wijnvoordeel.nl.

kweek vertrouwen op je website

Zij tonen op de homepage:

  • Een direct telefoonnummer waarop je ze kan bereiken
  • Een thuiswinkelwaarborg logo
  • Trustpilot reviews
  • Je kunt gratis retouneren
  • Logo’s van betaalopties zoals iDeal en PayPal
  • Onafhankelijk logo NIX18

5. Zorg voor goede title & meta descriptions

Dit is nog altijd een manier om impact te maken.

De title (tag) is de titel die je boven een zoekresultaat in Google ziet.

De meta description is de beschrijving kort daaronder.

title-and-meta-descriptions

Bij veel websites zie ik dat de belangrijkste pagina’s automatisch een title en meta description krijgen toegewezen op basis van bijvoorbeeld de Yoast instellingen die ooit gedaan zijn.

Vaak is dit voor de title: [titel van bericht/pagina] + [websitenaam].

Stel je bent de MediaMarkt en je laat die instellingen op default staan.

Dan krijg je dus bijvoorbeeld als title: Televisies | MediaMarkt.

Maar gelukkig heeft MediaMarkt dit niet op default staan, maar hebben ze gekozen voor: Televisie kopen? | MediaMarkt.

Een subtiele aanpassingen maar die voor zowel SEO als voor de bezoeker een enorme impact kunnen maken.

Laten we direct de meta description van deze pagina van de MediaMarkt erbij pakken.

mediamarkt google serp snippet

De MediaMarkt zoomt hiermee direct in op de USP’s als je bij de MediaMarkt een televisie bestelt. Ze hebben immers het grootste assortiment, je hebt de juiste prijs, hij is ook nog eens snel geleverd, maar als je dat niet wilt kan je hem ook nog eens afhalen!

De tip die ik je wil meegeven…

Onderschat de waarde van een goede title en meta description niet. Het bepaalt grotendeels of de bezoeker doorklikt naar jouw website, of die van de concurrent.

Zorg dat je voldoet aan de zoekintentie van de bezoeker en verzin een haakje of USP waarom bezoekers juist naar jouw webpagina moeten doorklikken.

Extra tip: met deze tool check je of je title en meta description de juiste lengte hebben.

6. Gebruik geen sliders

Ze zijn mooi, zien er catchy uit en veel ondernemers zijn er gek op: een gave slider op je website.

Maar welk doel heeft zo’n slider nou eigenlijk?

Ja, het ziet er soms best mooi uit en kan in sommige gevallen echt wel een functie hebben.

Toch ben ik van mening dat in 9 van de 10 gevallen een slider zijn doel voorbij schiet.

  1. Een slider zorgt ervoor dat de hoofdboodschap (kort) verdwijnt. Dit wil je niet.
  2. Hoe vaak komt het niet voor dat een dia van een slider te snel beweegt, waardoor je gefrustreerd raakt?
  3. Bekijk jij wel eens alle dia’s van een slider?

Bezoekers hebben over het algemeen haast en gaan in negen van de tien gevallen niet alle dia’s van je slider bekijken. Ze willen zo snel mogelijk naar hun doel en jij moet zorgen dat je ze hier niet onnodig van afleidt.

Bedenk dus goed voordat je aan een slider begint: doe je het voor jezelf, omdat het een mooi onderdeel van je site is, of doe je het voor de bezoeker? Help je ze er echt mee?

Twijfel je toch nog? Deze website geeft uitsluitsel of je een slider wel of niet moet gebruiken op je website: shouldiuseacarousel.com.

7. Probeer niet ‘anders’ te zijn

Huh, ik moet toch juist wel opvallen? Hoor ik je denken…

Ja, dat moet je zeker. Maar probeer dat niet geforceerd te doen door je website anders in te richten dan mensen gewend zijn.

Probeer anders te zijn in je copywriting, in de producten of diensten die je levert, of bijvoorbeeld in het beeldmateriaal op je website.

Maar wat je zeker niet moet doen, is je buiten de gebaande paden, de ongeschreven regels van het internet begeven.

Er zijn een aantal gebruiken die bezoekers houvast bieden en snappen hierdoor hoe je website in elkaar zit. Probeer dit dus niet te doorbreken:

  • Gebruik witruimte voor rust (less = echt more)
  • Logo linksboven (of in het midden) en maak het klikbaar
  • Zet het navigatiemenu op iedere pagina op dezelfde plaats
  • Maak hyperlinks altijd duidelijk zichtbaar.
  • Zet je zoekfunctionaliteit rechtsboven of in het midden
  • Zorg dat de bezoeker altijd weet waar hij zich bevindt
  • Herhaal je contactgegevens onderaan
  • Zet links naar voorwaarden, privacyverklaring of de disclaimer helemaal onderaan
  • Maak de belangrijkste taak direct toegankelijk op de homepage.

Voor een bezoeker is niets zo vervelend dan dat hij onnodig op zoek moet gaan naar onderdelen op je website, die op 95% van de websites op dezelfde plek staan, maar op die van jou weer net even ergens anders.

Geef je bezoekers houvast.

8. Analyseer je website

Niet direct een tip om je website NU te verbeteren, maar wel eentje waar je in de toekomst heel veel aan hebt.

Zorg dat je data verzamelt van je websitebezoekers. Dit biedt echt gouden inzichten.

Hoe weet je immers of een pagina goed presteert als je geen enkel inzicht in je bezoekers hebt?

Mocht je het nog niet gedaan hebben: installeer Google Analytics zo snel mogelijk.

Met Google Analytics krijg je belangrijke inzichten over je website zoals:

  • Welke pagina’s zijn het meest bezocht?
  • Op welke buttons wordt geklikt?
  • Via welke bron komen bezoekers op je website?
  • Welke producten worden het meest bekeken?
  • Hoe lang zitten mensen op een bepaalde pagina?
  • Via welke pagina verlaten bezoekers je website?

Dit en nog veel meer haal je uit Google Analytics.

hoger in google komen seo

Weet je niet hoe je Google Analytics integreert met je website? Neem dan contact met mij op.

De bal ligt bij jou

Welke van de bovenstaande punten pak jij op?

Het mooie van deze punten is dat je ze relatief eenvoudig zelf kunt aanpakken of verbeteren.

Kijk eens kritisch naar je website. Heb jij je site ingericht voor een bezoeker die je aan de hand mee moet nemen? Waarschijnlijk zijn er genoeg verbeterpunten te vinden.

Binnenkort kom ik met een checklist, met nog veel meer van deze punten die je website direct beter maken.

Neem vrijblijvend contact met mij op als je hulp nodig hebt of als je wilt dat ik je website een keer kritisch doorloop op veel gemaakte (maar simpele) fouten.