Als je op zoek bent naar inspiratie voor blogartikelen dan doe je er goed aan om snel verder te lezen.
Of je nu een blogger, ZZP-er of ondernemer met een eigen website bent, allemaal zijn we wel eens op zoek naar inspiratie voor nieuwe artikelen of blogs.
Dit artikel helpt je hierbij, want ik vertel je precies de bewezen technieken en onderwerpen die in het verleden al miljoenen bezoekers hebben opgeleverd.
Als bonus download je onderaan dit artikel een complete lijst van 15 ideeën voor titels/onderwerpen die je direct kan toepassen voor je eigen website.
onderwerpen blog
Goed, laten we beginnen met enkele tips om aan onderwerpen voor je blog te komen.
Ik begin met mijn favoriete tool.
1. Answerthepublic.com
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: answerthepublic.com is een goudmijn als het gaat om content ideeën.
De website kenmerkt zich door de boze oude meneer die steeds bozer en ongeduldiger wordt als je niet snel genoeg actie onderneemt ;).
Op de site geef je een keyword op, en je klikt op ‘Get Questions’ en BAM, tientallen blogonderwerpen worden in je schoot geworpen. Deze data kan je bijvoorbeeld ook weer gebruiken als basis voor nieuw keyword onderzoek.
2. Wikipedia
Good old Wikipedia is naast een bron van informatie ook een bron van inspiratie.
Kijk maar eens snel naar onderstaande afbeelding.
Op de Wikipediapagina van ‘Zoekmachineoptimalisatie’ zie je direct een korte inhoudsopgave. Niet zo heel spannend op het eerste oog, maar wel degelijk een goede inspiratie voor nieuwe blogartikelen.
Uit deze lijst kan ik zo een artikel schrijven over White hat SEO versus Black hat SEO, Search-rankingfactoren, hoe te optimaliseren voor SEO etc.
Wikipedia is hiermee een enorme inspiratiebron voor blog onderwerpen.
BONUSTIP: Onderaan de pagina zie je vaak referenties (bronnen) naar externe links. Kijk of hier gedateerde bronnen bijstaan en of jij een beter en relevanter artikel kunt producten en vanuit Wikipedia weer kunt linken naar dit artikel.
3. Udemy
Mocht je nog nooit van Udemy gehoord hebben: Udemy is een platform waar mensen zelf cursussen kunnen maken en verkopen. Het is misschien wel het grootste platform voor online trainingen.
En doordat het zo’n enorm groot platform is, moet je als maker van een training enorm relevant zijn om hoog in de zoekresultaten van Udemy te komen. Concreet betekent dit:
- Je moet een catchy trainingsnaam hebben
- De inhoud van je training moet relevant zijn
- De contentbeschrijving moet fantastisch zijn
En hier kan jij enorm van profiteren. En het is nog volledig gratis.
Goed, let op want de volgende stappen brengen je binnen enkele minuten tientallen nieuwe ideeën voor een blog.
Stap 1.
Zoek een cursus op die gerelateerd is aan jouw niche en zorg dat deze cursus minimaal 50 reviews heeft, minimaal 20 hoofdstukken en minimaal 3 uur aan video. Zo weet je zeker dat je een kwalitatief goede cursus hebt gevonden waar mensen ook nog voor willen betalen.
Als voorbeeld neem ik een Excel cursus. Binnen enkele seconden kwam ik deze tegen:
Dit moet wel een goede cursus zijn toch? Ja, anders zouden geen 177.097 mensen hiervoor betalen.
Oke, over naar de volgende stap.
Stap 2.
Nu ga je de inhoud van deze training bekijken. Nu begint de fun.
Onderstaand zie je direct 10 superrelevante onderwerpen voor een blog. En als je goed kijkt, zijn het er eigenlijk nog 29(!) meer.
Zo heb je in enkele minuten tijd, direct 29 mogelijke onderwerpen te pakken.
Stap 3.
Nu heb je enkele keuzes. Ga je één monsterartikel maken waarin je al deze onderwerpen de revue laat passeren of ga je één artikel per hoofdstuk maken?
Die keuze is aan jou.
Maar ik geef je nog een keuze. Per hoofdstuk kan je namelijk nog meer ideeën op doen. Laten we eens kijken naar het hoofdstuk “Modifying an Excel Worksheet”.
Als je deze open klikt zie je direct 7 nieuwe ideeën. Wow.
Zo kan je nu een artikel schrijven over het aanpassen van een Excel werkblad, en je hebt ook nog eens 7 goede hoofdstukken die je in het artikel verwerkt.
Als je de hoofdstukken aanhoudt zoals hierboven beschreven, zit je qua content ook goed als je naar de SEO van je blogartikelen kijkt.
Staat jouw niche niet op Udemy, ga dan op zoek naar andere trainingswebsites. Voor iedere niche of onderwerp is tegenwoordig wel een training te vinden.
4. Good old Google
Stel je hebt een website waar je dartartikelen verkoopt. Wat je dan doet is een lijst met woorden maken waar de meeste vraag naar is, waar je de hoogste marges op draait, of op een andere manier populaire woorden zijn.
Een logisch keyword zou zijn: dartbord.
Je ziet direct enkele ideeën om een artikel over te schrijven. In dit geval schrijf je een blogartikel over hoe hoog je een darbord moet hangen en de afstand tot het bord. Maar blijkbaar is er ook behoefte aan dartbord verlichting.
Onderaan de pagina waar de zoekresultaten staan voor ‘Dartbord’, zie je tevens gerelateerde zoekopdrachten. Ook hier kan je weer inspiratie opdoen voor artikelen of gerelateerde zoekopdrachten verwerken in je bestaande artikelen (goed voor SEO!).
5. Facebookgroepen
Als je op Facebook zit, zit je ongetwijfeld ook in bepaalde Facebookgroepen.
Groepen zijn nog altijd erg populair op Facebook en zijn een enorme bron van inspiratie voor mogelijke blogartikelen.
Laat ik het uitleggen.
Facebookgroepen zijn als het ware kleine niche websites waar gelijkgestemden over een bepaald onderwerp samenkomen en hier hun inzichten of kennis delen.
Jouw doelgroep zit daar direct en geeft je indirect tientallen ideeën voor blogartikelen. Iedere vraag die gesteld wordt, of ieder topic dat aangesneden wordt is een potentieel artikel voor jouw website.
Neem onderstaand voorbeeld. Dit is een vraag van iemand in een Facebookgroep waar ik actief ben. Blijkbaar is dit iets wat speelt en grote kans dat meer mensen deze vraag hebben. In dit geval kan ik dan een artikel schrijven over “De beste 7 tools voor image compressie en waarom jij deze ook zou moeten gebruiken”.
BONUSTIP: Niet alleen Facebook heeft groepen. Ook op LinkedIn of andere online plekken kan je groepen vinden.
6. Waar schrijft de concurrentie over?
In iedere niche, dus ook in die van jou heb je te maken met concurrentie. Concurrentie die ook online zichtbaar wilt zijn en hoogstwaarschijnlijk al het één en ander hebben gepubliceerd op hun website.
Een uitstekende tool om te kijken waarop je concurrentie goed scoort is Ahrefs. Met Ahrefs kan je precies zien welke pagina’s voor veel verkeer zorgen en op welke positie ze in de zoekresultaten staan.
Noot: Ahrefs kan een vrij prijzige tool zijn als je het alleen hiervoor gebruikt. Je kan echter voor $7 een trial voor 7 dagen krijgen. Dat is je geld zeker meer dan waard!
In onderstaand voorbeeld heb ik weer gekeken in de dart niche.
Je ziet dat deze website goed scoort op een aantal termen, maar met een aantal termen ook buiten de top 3 scoort.
Bekijk hoe die pagina’s eruit zien en zorg ervoor dat de content die jij maakt nog beter en waardevoller is dan de geschreven artikelen van je concurrenten.
Doe dit voor een tiental concurrenten en je hebt opnieuw een potentiële goudmijn aan content ideeën.
7. Met welke vragen zitten je klanten?
Of je nu een offline of met name online gefocust bent met je business, je hebt ongetwijfeld klanten of potentiële klanten die met vragen zitten.
Ga voor jezelf eens na welke vragen je de afgelopen weken (of maanden) veel hebt gekregen. Zijn er bepaalde vragen die vaak terugkomen?
Schrijf er zoveel mogelijk op. Doe dit op een vel papier of bijvoorbeeld een whiteboard. Ga deze vragen vervolgens clusteren en kijk of je er een overkoepelend topic voor kan maken.
Het is ook een goed idee om de vragen die je via je contactformulier, chat of supporttickets krijgt in kaart te brengen en deze zoveel mogelijk te beantwoorden op je site. Dit geeft je én goede waardevolle content voor Google (hup SEO) én scheelt je op de lange termijn een hoop werk omdat je al deze vragen niet telkens opnieuw hoeft te beantwoorden.
De onderstaande extra tip is er ééntje die door heel veel mensen over het hoofd wordt gezien.
Vraag het je klant. Interview ze! Bel iemand op, vraag het via de e-mail of spreek iemand in je winkel aan. Bedenk vragen als:
- Als je dit product zou willen kopen, welke vragen zou je dan hebben?
- Als je mijn website ziet, is alles je dan duidelijk?
- Waar zou je graag nog meer informatie over willen?
- Heb je specifieke vragen over mijn dienst? Denk aan prijs, periode, voorwaarden etc.
8. Amazon suggesties
Amazon is één van de, zo niet de grootste webshop van de wereld. En ook hier doe je op een relatief eenvoudige manier inspiratie voor je blog op.
Je hoeft maar twee simpele dingen te doen.
Surf naar Amazon.com (1) en voer een zoekopdracht in (2).
Stel je verkoopt bedrukte tassen, dan krijg je het volgende resultaat:
Yes, weer 3 nieuwe onderwerpen voor een blog.
9. Reddit
Reddit is de grootste online community die er is. En daarmee ook een interessante website voor jou om inspiratie vandaan te halen. Je ontdekt wat mensen in jouw niche delen en waar ze het over hebben.
Kijk welke topics de meest interactie krijgen en focus je hierop bij het schrijven van nieuwe blogartikelen.
Ik geef je een praktisch voorbeeld.
Stel je hebt een eigen fitness school en zoekt onderwerpen om over te schrijven. Je gaat naar Reddit, zoekt op fitness, sorteert de resultaten vervolgens op populariteit en kijkt naar het aantal reacties en ‘upvotes’.
In dit geval heb je weer binnen een minuut 3 nieuwe onderwerpen gevonden:
- Wat gebeurt er met je lichaam als je aan krachttraining doet, maar niet genoeg eiwitten binnenkrijgt?
- Is HIIT goed voor je lichaam?
- Hardlopen en krachttraining: het ultieme trainingsadvies.
Echt de mogelijkheden zijn eindeloos. Wil je dat ik je hierbij help? Neem dan contact met mij op.
BONUS: 15 titels & ideeën voor je blogartikel.
Waarschijnlijk heb je nu best al wat inspiratie opgedaan, maar weet je nog niet zo gaat waar je nu echt moet beginnen.
En daar help ik natuurlijk graag bij.
Hieronder geef ik een aantal tips, die extreem goede resultaten hebben laten zien in verschillende niches.
Het mooie is dat jij deze gewoon kunt kopiëren. Kopieer het idee, niet de inhoud. Zorg dat je waardevolle unieke inhoud produceert.
1. De ultieme gids voor: _____
Deze headline is krachtig omdat je de lezer het gevoel geeft dat het een complete gids (of handleiding) is. Ze hoeven niet verder te zoeken, ze zitten bij jou goed en dat bespaart ze tijd (benefit!).
Voorbeelden:
- De ultieme gids voor: ondernemers die meer bezoekers naar hun website willen
- De ultieme gids voor: het schrijven van een businessplan
- De ultieme gids voor: iedereen die rijk wilt worden op het internet
- De ultieme gids voor: mannen die in één maand 10 kilo willen afvallen
2. Hoe succesvolle mensen _____
Deze headline is krachtig omdat mensen vrijwel altijd op zoek zijn naar manieren om zichzelf te verbeteren. Als je een voorbeeld kan vinden van iemand die ergens al succesvol in is, dan triggert dit om te lezen.
Voorbeelden:
- Hoe succesvolle mensen een beter slaapritme ontwikkelen
- Hoe succesvolle mensen focus blijven houden
- Hoe succesvolle mensen de ultieme work-life balance creëren
- Hoe succesvolle voetballers zich optimaal voorbereiden op een wedstrijd
3. 5 redenen waarom ___ helpt ___
Deze headline is krachtig omdat er een cijfer in zit (volgens onderzoek verhoogt dit het doorklikpercentage (CTR) en het legt uit welke waarde iets heeft om een specifieke taak/doel te behalen.
Voorbeelden:
- 5 redenen waarom goed slapen helpt om af te vallen
- 5 redenen waarom Reddit.com helpt voor bloginspiratie
- 5 redenen waarom knuffelen helpt je relatie te verbeteren
- 5 redenen waarom video content helpt beter zichtbaar te worden op LinkedIn