SEOPress is wat mij betreft de nummer één SEO WordPress plugin van dit moment.
In deze review laat ik je zien waarom dit zo is, vergelijk ik SEOPress met die andere gigant (Yoast SEO) en vertel ik je de voor en nadelen van SEOPress.
Ik heb jarenlang Yoast SEO gebruikt en probeerde andere alternatieven zoals SEOPress, Rankmath en βThe SEO Framework.
SEOPress werkt voor mij en mijn klanten op dit moment het beste.
Want het:
- π Maakt je website niet langzamer
- β Bevat alles wat je in een SEO plugin zoekt
- π° De kosten zijn een grap
- π Supereenvoudig in gebruik
Wat is SEOPress
SEOPress is een eenvoudige, snelle en krachtige SEO Plugin voor WordPress. Met SEOPress krijg je een alles in één tool om je WordPress website of WooCommerce webshop naar een hoger SEO-niveau te tillen.
π‘ Noot: Hoewel een SEO Plugin fijn is en je veel werk uit handen neemt, is het geen garantie op goede rankings. Het helpt je zaken eenvoudig in te stellen en geeft je handvatten om dingen niet te vergeten. Maar het is nooit de heilige oplossing voor betere rankings.
SEOPress heeft een gratis variant en een betaalde variant (de Pro versie).
In de gratis variant is al heel veel in te stellen en in de Pro versie gaan ze helemaal los met uitgebreide geavanceerde instellingen.
De Pro versie kost $39 per jaar, voor een onbeperkt aantal websites!
Op het moment van schrijven heeft SEOPress ruim 100.000 installaties in WordPress:
De belangrijkste voordelen van SEOPress
Toen ik de eerste keer SEOPress (Pro) ging instellen was dit best wel overweldigend.
Want wat kun je veel instellen.
Gelukkig kun je bij ieder onderdeel wat in te stellen is, een informatieve toelichting lezen.
Om alles wat SEOPress Pro kan toe te lichten gaat wat ver, daarom zal ik de voor mij belangrijkste voordelen/functionaliteiten toelichten.
Je kunt bestaande plugins verwijderen
Het fijne van SEOPress is dat je veel functionaliteiten krijgt waar anderen extra plugins voor installeren.
Zo heb je in SEOPress Pro:
- Google Analytics (GDPR ready)
- Google Analytics Enhanced Ecommerce
- Google Structured Data Types (schemas)
- 404 monitoring
- Redirections 301, 302, 307, 410, 451
- Google Tag Manager
Ik heb al zoveel websites gezien die een aparte Google Tag Manager, of Google Analytics plugin hebben, of een aparte plugin om redirects in te stellen.
Als je gebruik maakt van SEOPress kun je deze allemaal de-installeren en verder gaan met één krachtige plugin.
Google Structured Data Types (schemas)
SEOPress maakt het enorm eenvoudig om Google Structured Data types toe te voegen aan je content.
Met structured data help je Google je content in de zoekresultaten beter weer te geven. Zo kun je sterren (reviews) krijgen, uitklapbare FAQ, of bijvoorbeeld een recept op een mooie manier weergeven.
De data types die SEOPress ondersteunt zijn:
- Artikel
- Local Business
- Service
- Job
- Recept
- FAQ
- Event
- Video
- Cursus
- Product
- Review
- Software App
- Custom schema
Ook hier heb je dus geen aparte plugin meer voor nodig en hoef je ook niet in de code aan de slag te gaan om de structured data handmatig toe te voegen.
Geavanceerde SEO opties.
Binnen SEOPress kun je erg veel dingen in en uitschakelen die van invloed zijn op je SEO.
Je hebt zelf dus erg veel controle zonder dat je hier een developer of een extra plugin voor nodig hebt.
Onderstaande afbeelding is een kleine selectie van alles wat je in kunt stellen:
Vooral de bovenste optie vind ik een hele fijne en bespaart me erg veel tijd.
Als je serieus met afbeeldingen omgaat is het aan te raden om ook altijd een alt-tag op te geven. SEOPress zorgt ervoor dat deze automatisch wordt gevuld op basis van de bestandsnaam.
Ook het verwijderen van de /category/ uit je URL’s kan handig zijn, of het simpel verwijderen van het ‘websiteveld’ uit een contactformulier is met één druk op de knop aan of uit te zetten.
En zo zijn er tientallen opties om aan of uit te zetten.
Whitelabel
Zelf maak ik hier eigenlijk geen gebruik van, maar ik kan me indenken dat dit voor SEO professionals of Agencies een handige functionaliteit is.
In principe kun je alle verwijzingen naar SEOPress uitschakelen en hier een eigen logo of bedrijfsvermelding voor in de plaats zetten.
Ideaal als je het gebruik van een SEO plugin aanbiedt als een service naar je klanten.
Je kunt met één druk op de knop o.a.:
- SEOPress admin header verwijderen
- SEOPress iconen in de header verwijderen
- Je eigen logo toevoegen aan de SEOPress admin-header
- De SEOPress vermelding verwijderen in de footer van de beheerderpagina’s
Meta informatie wijzigen/toevoegen
Net zoals je bijvoorbeeld met de Yoast SEO plugin kunt doen, kun je met SEOPress ook alle meta informatie wijzigen of verwijderen.
Dit betekent dat je zelf invloed hebt op de title tags, meta description, welk type pagina’s wel of niet geΓ―ndexeerd mogen worden etc.
Ook voeg je extra informatie toe over je bedrijf in de Knowledge Graph, voeg je informatie toe voor Twitter cards en Facebook open graph.
Redirects
Heb je een pagina verwijderd of de url gewijzigd, dan doe je er goed aan om een 301 redirect in te stellen.
Met een 301 redirect geef je aan dat de oude url automatisch moet verwijzen naar een nieuwe url.
Dus bijvoorbeeld:
1. Oude / verwijderde url: www.internetimpact.nl/seopress-review
2. Nieuwe url: www.internetimpact.nl/seo-press-review
Je maakt dan een 301 redirect van URL 1, naar URL 2.
Normaal gesproken doe je dit of in de code, in een .htaccess bestand, of via een aparte plugin.
Dit is via SEOPress niet meer nodig, want binnen SEOPress maak je kinderlijk eenvoudig 301 redirects aan.
WooCommerce / Easy Digital Downloads integratie
Voor bedrijven die producten of diensten aanbieden heeft SEOPress ook voldoende ondersteuning.
Zo kies je eenvoudig welke winkelpagina’s (winkelmand, afrekenpagina, account etc.) geindexeerd mogen worden en schakel je bijvoorbeeld met één druk op de knop WooCommerce Schema uit (omdat je dit al apart hebt ingeregeld).
Maar ook simpele instellingen zoals het verwijderen van de WooCommerce generator tag in je header is een optie.
SEOPress vs Yoast
Yoast SEO is by far de meest populaire SEO plugin. Met ruim 5 miljoen actieve installaties heeft Yoast een heel erg groot marktaandeel als het gaat om SEO en WordPress.
Zoals gezegd heb ik Yoast ook jarenlang naar tevredenheid gebruikt, maar ik merkte dat ik op een gegeven moment tegen beperkingen aanliep en dat er nieuwe plugins op de markt kwamen die meer voldeden aan de SEO behoeften die ik heb.
Yoast wordt natuurlijk ook constant doorontwikkelt dus het is interessant om te kijken wat de overeenkomsten en verschillen tussen SEOPress en Yoast zijn.
Lichtgewicht
Om te beginnen is SEOPress een stuk lichter dan Yoast. En dan bedoel ik met name een stuk ‘cleaner’.
Met SEOPress krijg je geen advertenties voorgeschoteld voor andere producten, laat je geen footprints achter en kun je zelfs whitelabel aan de slag.
Zelfs in de gratis versie.
Goed, bovenstaande is natuurlijk prettig maar hoe zit het met de functionaliteiten?
Yoast vs SEOPress: de functionaliteiten
Qua functionaliteiten hebben Yoast en SEOPress veel overeenkomsten en verschillende tegelijkertijd ook op veel vlakken.
In onderstaande tabel zie je de belangrijkste functionaliteiten van beide SEO plugins.
Je ziet dat als je voor beide plugins de gratis variant neemt, de verschillen klein zijn. Neem je SEOPress Pro ($39), dan zijn de verschillen ineens enorm.
Functionaliteit | SEOPress | Yoast SEO |
---|---|---|
Installatie wizard | β | β |
Titles & metas | β | β |
XML sitemap | β | β |
HTML sitemap | β | β |
Content analyse met onbeperkt aantal zoekwoorden | β | β |
Google Knowledge Graph | β | β |
Google Local Business Data Type | β | β |
Dublin Core | β | β |
Open Graph | β | β |
Twitter Card | β | β |
Google Analytics (GDPR ready) | β | β |
Matomo Cloud (GDPR ready) | β | β |
Google Tag Manager | β | β |
Google Ads | β | β |
Import / Export instellingen | β | β |
Redirect attachments to post parent or file URL | β | β |
White label | β | β |
Google Analytics Enhanced Ecommerce | PRO | β |
Import metadata vanuit een CSV bestand | PRO | β |
Google Structured Data Types (schemas) | PRO | β |
Google Suggestions | PRO | β |
Automatische / handmatige schema's | PRO | β |
SEOPress BOT - Broken links | PRO | β |
Backlinks (Majestic API key nodig) | PRO | β |
Video XML Sitemap | PRO | β |
Redirects 301, 302, 307, 410, 451 | PRO | β |
robots.txt wijzigen | PRO | β |
.htaccess wijzigen | PRO | β |
Breadcrumbs | PRO | β |
Google Page Speed | PRO | β |
WooCommerce | PRO | β |
Google News Sitemap | PRO | β |
404 monitoring | PRO | β |
URL Rewriting | PRO | β |
Prijsvergelijking SEOPress & Yoast
Beide plugins hebben een betaalde variant. De kosten lopen nogal uiteen zoals je in de onderstaande tabel kunt zien.
Op de lange termijn en met meer websites is SEOPress echt vele malen goedkoper en bespaar je honderden euro’s. Voor SEOPress Pro betaal je $39,- per aar voor een onbeperkt aantal websites.
Zelf beheer ik tientallen websites, dus je zult wel begrijpen welke keuze ik gemaakt heb π.
Sites per jaar | SEOPress Pro | Yoast Pro | All Yoast SEO plugins |
---|---|---|---|
1 site per jaar | $39,- | β¬89,- | β¬200,- |
5 sites per jaar | $39,- | β¬400,50,- | β¬945.25 |
De groene bolletjes van Yoast βΆ on-page optimalisaties
Ik heb gemerkt dat veel mensen die een WordPress website hebben in combinatie met de Yoast plugin, veel waarde hechten aan het groen krijgen van de bolletjes.
Als je overstapt naar een andere SEO plugin voor WordPress kan ik me voorstellen dat je de bolletjes nog gaat missen ook.
SEOPress heeft echter ook een dergelijke analyse tool die je dezelfde aanbevelingen als Yoast geeft:
Let wel op dat zo’n analyse een indicatie geeft van je on page optimalisatie. Het is geen verplichting of garantie om goed te scoren binnen de zoekmachines.
SEOPress vs Yoast: conclusie
Als je op zoek bent naar een gratis WordPress SEO plugin dan ontlopen beide plugins elkaar niet heel veel.
De gratis varianten geven je een prima set aan functionaliteiten die je kunt gebruiken voor je website.
Als ik zou moeten kiezen voor een gratis variant, dan zou ik toch voor SEOPress kiezen.
Dit komt mede omdat de plugin een stuk lichter is. De afgelopen jaren heb ik ook gemerkt dat de gratis Yoast plugin steeds verder werd uitgekleed en af en toe nog wat bugs bevatte.
Bij SEOPress lijken er echter steeds meer functionaliteiten bij te komen en heb ik zelf nog geen bugs kunnen ontdekken.
Als je nog meer invloed wilt hebben op je SEO in WordPress dan moet je van beide plugins de betaalde variant gebruiken. Als je dit doet, dan moet je gewoon voor SEOPress gaan. Doe je dit niet, dan doe je jezelf wat mij betreft tekort en betaal je veel meer voor een SEO Plugin dan eigenlijk nodig is.
SEOPress is zonder enige twijfel een uitstekend alternatief voor Yoast.
Overstappen naar SEOPress?
Dit is echt supereenvoudig.
De makers van SEOPress hebben uitstekend begrepen dat je alleen wilt overstappen als je alle SEO instellingen van andere plugins kunt meenemen.
En dit kan dan ook!
Je ziet dat je van alle grote SEO plugins voor WordPress je eenvoudig de data kunt exporteren en importeren.
Alle title’s, meta-descriptions en andere belangrijke instellingen blijven dus gewoon behouden wanneer je SEOPress gaat gebruiken.
SEOPress voordelen & nadelen
De voordelen van SEOPress zijn je na het lezen van dit artikel waarschijnlijk al wel duidelijk.
SEOPress heeft als grootste voordelen:
- Pro versie is voor een onbeperkt aantal websites te gebruiken
- Erg veel invloed op de in te stellen SEO Functionaliteiten
- Whitelabel mogelijk
- Erg licht als plugin zijnde
Heeft SEOPress dan ook nadelen? In mijn ogen weinig.
Misschien hadden in de gratis variant wat meer mogelijkheden mogen zitten, maar het is logisch dat een commercieel bedrijf je liever op de (betaalde) Pro versie heeft zitten.
Ik raad je absoluut aan om deze SEO plugin een keer te installeren.
Twijfel je over bepaalde dingen, instellingen of wil je hulp met het installeren van de plugin, neem dan contact met mij op.
Voor nu, neem zeker eens een kijkje op de website van SEOPress π