Google heeft de eerste Core update van dit jaar uitgerold: de March 2024 core update.
En dat is er niet zomaar eentje.
Volgens enkele vooraanstaande SEO specialisten is dit een hele grote.
Eentje die ook écht grote impact gaat hebben.
En dat is ook niet zo gek als je ziet wat er precies door Google wordt uitgerold. Zo claimt Google in hun officiële aankondiging:
- 40% van de ‘unhelpful’ content zal verdwijnen uit de zoekresultaten
- Expired domains worden hard aangepakt
- Google wordt nog beter in het herkennen van content, puur gemaakt voor zoekmachines ipv gebruikers
- Nog betere herkenning van geautomatiseerde content creatie (op grote schaal)
- Parasite SEO wordt keihard aangepakt.
Kortom: flinke maatregelen.
Maar heel eerlijk, die zijn ook wel nodig.
Zowel nationaal als internationaal ontstond er steeds meer kritiek op de kwaliteit van de zoekresultaten. Steeds vaker waren de resultaten bestaande uit lage kwaliteit content, gegeneerd door ‘bots’, of werd gebruik gemaakt van slimme tactieken zoals Parasite SEO.
Terecht dat Google hier dus flink op inzet. Want uiteindelijk is dat de core business van Google: de best mogelijke antwoorden geven op de zoekvraag van gebruikers.
40% minder ‘unhelpful’ content
Dat is een flinke claim van Google. En geloof me, als ze zo’n claim maken, dan kunnen ze die vast nakomen. En laten we wel wezen, 40% op de schaal waarin er dagelijkse ‘unhelpful content’ wordt geproduceerd, is gewoon enorm veel.
Ik verwacht dan ook dat, gezien deze claim, dit echt enorme verschuivingen gaat veroorzaken in de zoekresultaten en sites met slechte kwaliteit content serieuze problemen hebben.
“We expect that the combination of this update and our previous efforts will collectively reduce low-quality, unoriginal content in search results by 40%,”
Elizabeth Tucker
Director, Product Management
Wat is ‘unhelpful’ content?
Unhelpful content is content dat niet gemaakt is voor de gebruiker, maar puur voor zoekmachines. Hierin is niet gekeken naar het voldoen aan de zoekintentie van de gebruiker, maar puur door content te schrijven om de rankings te manipuleren.
Benieuwd hoe je dan ‘helpful’ content schrijft en hoe je dit kunt beoordelen? Lees dan de Google Guidelines over helpful content.
Hoelang duurt de Google Maart core update?
Die draait voorlopig wel even. De volledige uitrol kan wel een maand duren. Tijdens de update zullen meerdere systemen van Google worden bijgewerkt.
Het kan dus goed zijn dat jij met je eigen site nog weinig merkt van deze update. Vaak zie je dat de eerste klappen vallen in Amerika en deze gefaseerd wordt uitgerold in andere delen (talen) van de wereld.
Google geeft bovendien aan dat de komende weken de zoekresultaten flink kunnen fluctueren. Dit vanwege de complexiteit van de update. Meerdere interne systemen krijgen een update.
Volgens Nelson, medewerker van Google, is deze core update zelfs ingrijpender dan andere core updates. Wanhoop dus niet direct als je rankings dalen, of juich niet te vroeg als je rankings stijgen: er kan de komende weken nog een hoop gebeuren.
Geen geautomatiseerde bulk content
Met de komst van AI en in het bijzonder ChatGPT is er een enorme vlucht gekomen in content dat in bulk wordt gegenereerd en gepubliceerd. Het probleem van deze content is dat het in 99 van de 100 gevallen geen nieuwe waarde toevoegt aan het internet. Sterker nog: in de meeste gevallen Is de content van lagere kwaliteit dan het origineel.
Big problem voor Google uiteraard…
Het heeft even geduurd, maar met deze update zorgt Google voor aangescherpte ‘spam policy’. Dit wil zeggen dat Google beter is in het herkennen van deze content en hier ook makkelijker en sneller actie op kan ondernemen.
Parasite SEO
Google benoemd Parasite SEO niet direct in hun officiële aankondiging. Ze noemen het zelf: “Site reputation abuse”. Dit betekent dat sites met een hoge autoriteit en betrouwbaarheid een subdomein of hun website beschikbaar stelden om artikelen te plaatsen die verder helemaal geen directe relatie hadden met waar ze normaal over schreven.
Binnen de SEO-wereld wordt dit dus Parasite SEO genoemd.
Deze content was vaak van lage kwaliteit en misleidde bezoekers.
Google geeft grote nieuwswebsites, of andere sites die dit op grote schaal deden, 2 maanden de tijd om dit op te lossen. Doen ze dit niet, dan kunnen ze rekenen op een handmatige penalty van Google.
Expired Domains
Ook iets wat al veel SEO’s een doorn in het oog was.
Expired domains zijn domeinnamen die door de vorige eigenaar niet meer gebruikt werd, vrij op de markt kwam en geregistreerd kon worden door (vaak via veilingen) de hoogste bieder.
Het voordeel van deze domeinnamen is dat ze vaak een jarenlange historie hebben met veel verwijzende backlinks en dus een hoge autoriteit en waarde vertegenwoordigen.
Het kwam voor dat een verlopen domein werd geregistreerd, hier een nieuwe website wordt opgezet die totaal geen relatie had met het oorspronkelijke doel van de vorige website.
Vaak werden deze domeinen dus gekocht om rankings te manipuleren. PBN’s op te zetten of in te zetten voor spam-doeleinden.
Ook dit lijkt Google dus een halt toe te roepen.
Misbruik van deze zogenaamde verlopen domeinen wordt nu specifiek gezien als spam.
Zelf ben ik wel benieuwd hoeveel impact dit gaat hebben. Google heeft door de jaren heen al vaker aangegeven dat Expired Domains niet ‘werken’ en in sommige gevallen bleek dit ook zo te zijn.
Toch zijn er genoeg voorbeelden aan te halen waarin het tegendeel waar bleek te zijn…
Geen nieuwe aparte HCU-updates meer
In hun verklaring geeft Google aan bovendien geen aparte HCU-updates (helpful content updates) meer uit te brengen. Deze zijn nu standaard onderdeel van het core algoritme.
Dit lijkt me een goede zaak. Google lijkt nu in staat om nog beter te bepalen of content echt behulpzaam is. Je wordt hier niet later voor afgestraft of juist beloond. Het is direct ingebakken in het algoritme van Google.
Wat moet je doen als je flink geraakt bent door deze update?
Zoals met iedere update, geeft Google aan dat je niet specifiek aan één knop kunt draaien en je rankings de volgende dag/week weer stijgen.
Je moet je focussen op het maken van écht behulpzame content.
Pas je hier je pagina’s / website op aan, dan nog hoef je hier niet direct een positief effect van te zien.
Vaak is het wachten op een volgende core update.
Of dat nu ook het geval is, blijft afwachten. Zeker omdat de HCU nu is ingebakken in de core van Google.
Hoe nu verder?
Dat is even afwachten. De update is pas net gestart en zal zoals gezegd grote impact hebben.
Wanhoop niet direct, of juich niet te vroeg, welke situatie je ook tegenkomt met je website: de komende weken kan er nog flink veel veranderen in de zoekresultaten.
Stel je zelf in ieder geval de belangrijke vraag:
Is de content die ik voor deze pagina heb geschreven, écht waardevol voor de gebruiker en misschien wel het beste antwoord wat ze kunnen vinden?
Heb je écht het gevoel dat dit zo is, dan hoef je je denk ik sowieso geen zorgen te maken.
Ben je met je website vooral bezig geweest om content te schrijven voor zoekmachines, deze misschien een beetje te manipuleren, short cuts genomen of weinig energie in je content /strategie gestoken?
Dan moet je je denk ik zorgen maken.
Het worden hoe dan ook weer interessante weken.
Alweer…
Zeker voor een SEO-specialist 😉
Update: 07-03-2024
De eerste berichten van sites die compleet worden weggevaagd in Google, sijpelen langzaam binnen. Op X kwam ik een lijstje tegen van 10 sites die van honderdduizenden bezoekers naar praktisch 0 zijn gegaan.
De overeenkomst? AI gegeneerde content.
- 🔴 equityatlas .org [4M – 900k]
- 🔴 filmifeed .com [1M – 850k]
- 🔴 qmunicatemagazine .com [750k – 680k]
- 🔴 newsunzip .com [400k – 290k]
- 🔴 tvguidetime .com [300k – 770k]
- 🔴 healthyceleb .com [260 – 500k]
- 🔴 hnbgu .net [250k – 130k]
- 🔴 popularbio .com [220k – 530k]
- 🔴 popularnetworth .com [215k – 470k]
- 🔴 networthpost .org [120k – 350k]
Ik heb nog geen sites uit Nederland gezien. Maar hier is het uiteraard wachten op. Ik houd in ieder geval een aantal sites nauwlettend in de gaten…😉
Update: 15-03-2024
In Nederland zie ik nog vrij weinig gebeuren. Zeg maar: vrijwel niets. Ik ben heel erg nieuwsgierig welke kant dit op gaat.
Internationaal zijn er wel interessante observaties:
✅ Er vallen rake klappen bij veel internationale sites die vrijwel volledig hun site obv van AI hebben gemaakt (𝘭𝘦𝘦𝘴: 𝘨𝘦𝘦𝘯 𝘵𝘰𝘦𝘨𝘦𝘷𝘰𝘦𝘨𝘥𝘦 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘥𝘦 𝘣𝘪𝘦𝘥𝘦𝘯).
✅ Site-eigenaren met meerdere ‘AI-websites’ lijken gevonden te worden omdat ze in hun persoonlijke Google Search Console staan
https://twitter.com/NicheSiteLady/status/1766043621529174081
✅ Het lijken echt gerichte penalty’s: site-eigenaren die publieke hun successen deelden of op een andere manier ‘bekend’ waren
✅ Er zijn sites bekend die lijken onterecht een penalty te hebben gekregen
✅ Er zijn ook al voorbeelden bekend van sites die geraakt zijn, maar nu ineens alweer herstellen: https://lnkd.in/ejkzQAhy